Alkuperäisnimi:
Knowing
Lajityyppi:
Jännitys / Tieteiselokuva / Trilleri
Julkaisija:
Nordisk Film
Valmistusvuosi:
2009
Valmistusmaa:
Yhdysvallat
Ohjaaja:
Alex Proyas
Näyttelijät:
Nicolas Cage
Rose Byrne
Chandler Canterbury
Lara Robinson
Nadia Townsend
Ben Mendelsohn
Käsikirjoittaja:
Ryne Douglas Pearson
Juliet Snowden
Stiles White
Musiikki:
Marco Beltrami
Tuottaja(t):
Todd Black
Jason Blumenthal
Alex Proyas
Steve Tisch
Ikäsuositus:
13
Kesto:
124
Toimitus:
Lukijat:


Lue kommentit »


Valid HTML 4.01 Transitional

eXTReMe Tracker

RSS Uutiset  RSS Arvostelut   
Tieto

kansikuva Elokuva
Lexington, Massachusetts, vuonna 1958. William Dawesin kansakoulun oppilaille on järjestetty mielenkiintoinen tehtävä: lasten työnä on piirtää kuvia mahdollisesta tulevaisuudesta. Esiteinien mielikuvitukselliset hengentuotteet suljetaan ilmatiiviiseen kapseliin ja haudataan maahan seuraavaksi viideksi vuosikymmeneksi. Vaan kun muut luokkatoverit piirtelivät lentäviä autoja ja leijuvia taloja, Lucinda Embry (Lara Robinson) rustasi paperinsa täyteen summittaisilta vaikuttavia numerojonoja. 2009 aikakapseli avataan ja viisikymmentä vuotta aiemmin luodut profetiat jaetaan koulun nykyisille oppilaille. Lucindan kryptinen hengentuote päätyy Caleb Koestlerin (Chandler Canterbury) haltuun, jonka isä, fyysikko John Koestler (Nicolas Cage), äkkää nopeasti satunnaisen lukuyhtälön .911012996.9110129, joka kääntyy tulkittuna numerosarjoiksi 11.9.01 ja 2996, jotka googletettuna paljastavat WTC-iskun ajankohdan ja uhrien lukumäärän. Professori Koestler löytää koodista lukemattoman määrän tarkkoja numeraalisia yhtymäkohtia menneisyyden suuronnettomuuksiin, mutta havaitsee kauhukseen Lucindan viestin loppuosan paljastavan myös tulevia tapahtumia. Avukseen proffa pakottaa jo edesmenneen Lucindan tyttären Dianan (Rose Byrne) ja tämän lapsen Abbyn (Lara Robinson tuplaroolissa). Alkaa kalmankatkuinen kilpajuoksu ennen oletettua viimeistä päivämäärää, joka osuu paniikkia herättävän lähelle tätä hetkeä.

Varsin visuaalisena ohjaajana tutuksi tullut Alex Proyas (mm. The Crow (1994), Dark City (1998), I, Robot (2004)) luottaa Tiedossa tummiin tunnelmiin ja surrealistisiinkin näkymiin kuvittaessaan Ryne Douglas Pearsonin alkuperäistarinaan pohjautuvaa harmageddoniaan. Käsikirjoitus leikittelee akateemisilla ajatuksilla kaiken olevaisen olemassaolosta ja siitä, onko kaikki ennalta määrättyä vaiko siltikin silkkaa sattumankauppaa. Simon Dugganin tunnelmallinen kuvaus ja Richard Learoydin maailmanlopun tunnelmat liki tuova editointi onnistuvat osallaan myös mallikkaasti. Ahdistuksen atmosfääri ja murhaava massahysteria tavoitetaan paikoin realistisen rankasti.

Tehosteiltaan tuhti ja taidolla tuotettu dystopia jaksaa paikoin yliampuvasta hölynpölystään huolimatta pitää mielenkiinnon yllä, josta iso käsi pääroolissa totaalisen tuhon todistavalle Nic Cagelle. Jotkut kutsuvat miehen metodeja unissakävelyksi, mutta minä sanon sitä hahmon hallitsemiseksi ja ennen kaikkea pienten nyanssien ymmärtämiseksi. Uransa maanisilla roolitöillä sementöinyt Cage osaa kääntää pidäkkeettömän riehumisensa myös surumieliseksi sulkeutuneisuudeksi, joka antaa rutkasti tehoja ja tarttumapintaa esitetyn henkilöhahmon habitukseen.

Akateemikon apokalyptisen angstin aidosti tavoittava Nicolas Cage onkin Tiedon ehdoton sielu ja sydän, jonka ympärille kaikki muut roolityöt kietoutuvat. Rose Byrne jatkaa tasaisen tarkkojen sivurooliensa sarjaa hyvin arvosanoin, mutta Chandler Canterburyn Caleb jää paikoin liiallisen esittämisen vangiksi. Lara Robinsonin tuplarooli riivattuna Lucindana ja herkkänä Abbyna toimii myös hyvin. Nadia Townsendin kivan aito roolityö Nicolas Cagen Grace-siskona jää turhan lyhyeksi vierailuksi valkokankaalla.

Marco Beltramin luoma musiikki tukee tyylikkäästi toteutettua äänimaailmaa. Bernard Herrmannin Hitchcock-kollaboraatioista tuttuja jousijuoksutuksia ja iskuja Proyasin tuhteihin tuhokuviin hyytävästi yhdistelevä score luo tuomiopäivän tunnelmat mieleen jäävällä meiningillä. Tehokkaimmin toimivat intron kylmäävä Knowing - Main titles, nuottinsa kauhumusteella piirtävä New York, kiehtovan kulmikas Numerology, suureellinen Revelations sekä finaalin koskettavan mahtipontinen New World Round.

Yhteenveto
Melankolinen ja lopullisuutta alleviivaava, mutta myös tavallaan toiveikas dystopia, joka ei välttämättä kasva genrensä klassikoksi, mutta on riittävän nokkela ajatusleikki pysyäkseen mielessä muutaman momentin loppukrediittien jälkeenkin.

Elokuva



Artikkeleja pääset kommentoimaan kirjautumalla sisään FilmiFIN BBS -tunnuksilla. Mikäli et ole vielä rekisteröitynyt maailman parhaaseen suomenkieliseen leffafoorumiin, voit korjata virheesi täällä.

Katso kommentit (6) »



Copyright © FilmiFIN 2004 - 2017