Anastasia Steelen (Dakota Johnson) ja Christian Greyn (Jamie Dornan) kivun ja alistamisen täyttämä piirileikki jatkuu, kun tytön tylysti dumpannut öky kasvattaa omatunnon ja alkaa maanitella Anaa takaisin koreaan, mutta typötyhjään elämäänsä. Jännitystä sadomasosessioiden täyttämään kosioon tuovat tällä kerralla myös hahmot menneisyydestä, Christianin kanssa aiemmin sopimuksen tehneet neitokaiset, jotka eivät katso lainkaan hyvällä heidän paikkansa piinapenkistä vienyttä Anastasiaa.
James Foley, jonka meriiteistä löytyy sellainenkin mestariteos kuin ärmätti ahneuden analyysi Myyntitykit (1992) ja useampikin jakso House of Cardsia, on valunut huippuajoistaan käsittämättömällä tavalla, sillä Fifty Shades Darker, jatko-osa yhdelle vuoden 2015 huonoimmalle elokuvalle Fifty Shades of Grey, on, jos mahdollista, vieläkin luotaantyöntävämpi esitys kuin ensimmäinen. Toisaalta, eipä E L Jamesin kirjan pohjalta kässärin irvikuvan vääntäneen Niall Leonardin räpellyksestä olisi edes keskinkertaista leffaa tehnyt nimekkäämpikään mestari.
Tahattoman koominen detalji on, että Ana oikolukee ammatikseen käsikirjoituksia, jotka pitää tarkistaa, ennen kuin niitä edes esitellään eteenpäin. Kukaan ei liene toiminut kyseisessä vakanssissa, kun Fifty Shades Grey on hyväksytty tuotantolinjalle. Ja nimenomaan linjalle, sillä kaikki on niin keinotekoisen synteettistä, että voisi vahvasti luulla koneiden luoneen koko konseptin.
Jamie Dornan ja Dakota Johnson ovat rooleissaan yhä niin tyystin persoonattomia mallinukkeja, etteivät he kykenisi esittämään tunteita yhtään vähempää, vaikka heidät olisi animoitu. Sivurooleissa nähdään ykkösestä tutut Marcia Gay Harden Chistianin äitinä, Luke Grimes Elliot-veljenä, Mia Ora sisko Miana, Max Martini Christianin hovikuski Taylorina sekä Eloise Mumford Anan kämppiksenä Katena. Uusina naamoina kuvissa piipahtavat Kim Basinger nuoren Christianin aikoinaan vietelleenä Elenana sekä tyystin karismaton Eric Johnson Anan inhana pomona Jackina, jonka sukunimi, Hyde, on jo niin paksua rautalankaa, ettei paremmasta väliksi.
Tyystin sieluton tuote, kuin elokuvan muotoon väkisin väännetty mikroateria, mauton, väritön ja hajuton tyhjänpantti.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja