Alkuperäinen nimi: 
Joshuu 701-gô: Sasori
Lajityyppi: 
Valmistusvuosi: 
1972
Valmistusmaa: 
Ohjaaja: 
Käsikirjoittaja: 
Musiikki: 
Kesto: 
87
Female Prisoner #701: Scorpion
Vesa Jalkanen, Pe, 12/11/2004 - 00:00

Elokuva:



"The more you hate me the more you can't forget me."


Shunya Iton esikoisohjaus Female Prisoner #701
vuodelta 1972 noudattelee tyypillisen naisvankilakuvauksen kaavoja
kaikkine siihen liittyvine kliseineen. Ito onnistuu kuitenkin luomaan
elokuvaan omaa persoonallista tyyliä, jonka turvin Female Prisoner
erottuu edukseen muiden vastaavien elokuvien  joukosta. Elokuva
sai osakseen useita jatko-osia ja nyt arvosteltavana olevassa
alkuperäisessäkin elokuvassa pääosaa esittänyt Meiko Kaji oli mukana kolmessa jatko-osassakin. Myöhemmin Meiko Kaji esitti kaltoin kohdeltua ja kostoa vannovaa naista Quentin Tarantinon ylistämässä kostotarinassa Lady Snowblood, joka Tarantinon omien sanojen mukaan oli yhtenä lukemattomina inspiraation lähteenä Kill Billiä suunniteltaessa.


Elokuvan päähahmo on Nami Matsushima (Meiko Kaji), normaali ja
onnellinen nainen, joka on on tullut kaltoin kohdelluksi. Aikoinaan hän
oli rakastunut huumerikoksia tutkivaan poliisiin Sugumiin (Isao Natsuyagi).
Sugumi houkutteli Namin avukseen urkkimaan rikollisilta tietoja
salakuljetusreiteistä. Nami kuitenkin paljastuu välittömästä poliisin
apulaiseksi, jonka seurauksena hänet pahoinpidellään ja raiskataan.
Sugumi saapuu uljaasti paikalle pelastajan elkein, mutta sankarin
viitta karisee harteilta pian, kun käy ilmi että Sugumi on juonitellen
käyttänyt Namia hyväkseen päästäkseen väleihin gangstereiden kanssa ja
harjoittamaan hämäriä liiketoimia heidän kanssaan. Nami ottaa tästä
nokkiinsa ja päättää kostaa petolliselle rakastetulleen. Kostokaan ei
kuitenkaan suju aivan suunnitelmien mukaan ja Nami passitetaan
vankilaan. 

Näin päästäänkin vaiheeseen, mistä
elokuvassa varsinaisesti on kysymys. Naisrikollisia suljetussa tilassa
vankilan ankarien sääntöjen ja vielä ankarampien vartijoiden
vaikutuksen alla. Vankilaa johtaa erittäin tiukka ja jopa sadistisen
ankara Goda (Fumio Watanabe). Jo alun pakoyritys näyttää
tehokkaasti elokuvan luonteen. Kaksi naista yrittää epätoivoisesti
paeta juosten takaa ajavia vartijoita. Valitettavasti toinen
pakenijoista kärsii erityisen kivuliaista kuukautisista, joten heidän
menonsa ei ole aivan niin vauhdikasta kuin kyseisessä tilanteessa
saattaisi toivoa. Karkulaiset saadaan ennen pitkää kiinni, vaikka
kiinniottotilanteessa vaihdetaankin iskuja puolin ja toisin.
Vankilanjohtaja näyttää sadistisen luonteensa, kun karkulaisille
määrätään rangaistuksia. Kuten niin monta kertaa ennen ja varsinkin
Female Prisonerin valmistumisen jälkeen vankilaelokuvissa on
tapahtunut, myös tässä tapauksessa pakoa yrittäneet joutuvat
eristysselliin. Eristyksen aiheuttamia vaikutuksia pyritään tehostamaan
toinen toistaan julmemmilla kidutusmenetelmillä.  Toki on
myöttettävä, etteivät vartijat eivät suinkaan ole ainoita julmuuksiin
syyllistyviä. Erityisen tiukasti vartioituun rangaistuslaitokseen
tuomitut vangit ovat syyllistyneet mitä vakavampiin rikoksiin. 
Vankien väliset kaunat ja kateudet purkautuvat helposti rajuiksi
selkkauksiksi.

Toinen pakoa yrittäneistä on luonnollisesti
Nami, jonka ainoa ajatuksena ja pakkomielteenä on päästä vankilasta
kostaakseen petolliselle ex-poikaystävälleen. Vankilan rajatussa ja
ahtaassa tilassa tunnelma tiivistyy nopeasti. Namin jatkuvien
pakoyritysten johdosta kaikille vangeille langetetut rangaistukset ovat
omiaan luomaan kaunaa ja vihamielisyyttä häntä kohtaan. Tilannetta
pahentavat tietyt tahot, jotka kokevat kapinallisen Namin
henkilökohtaiseksi ongelmakseen, josta tulisi päästä eroon
mahdollisimman pian. Vangeista erityisesti Katagiri (Rie Yokoyama)
tuntuu jostain syystä suunnatonta kaunaa Namia kohtaan ja hän
pyrkiikiin kaikin keinoin saada toiset vangin kääntymään Namia vastaan.


Jokaisessa itseään kunnioittavassa inhorealistisessa
vankilaleffassa on mukana kapina, eikä Female Prisoner #701 tee
poikkeusta. Kahakka alkaa pienestä välikohtauksesta, joka johtaa
laajamittaiseen kaaokseen. Vankien keskuudessa juonitellaan ja
ryhtyvätpä jotkut jopa välittämään valikoituja tietoja vartijoille
saadakseen erityisoikeuksia tai päästäkseen eroon vastenmielisiksi
kokemistaan asuinkumppaneista. Ilmiantajaksi ryhtyminen on vankilassa
yksi pahimpia kuolemansyntejä ja mahdollinen paljastumisriski tekeekin
siitä hengenvaarallista uhkapeliä.

Väkivaltaisuuksien ja
vihan ilmapiirin täyttämässä vankilassa on toki tilaa myös
positiivisille tunteille, kuten myötätunnolle ja rakkaudelle. Pitkiä
vankilatuomiota kärsivät etsivät hengenheimolaisia ja kumppaneita.
Yhteistyön avulla vankilassa selviytyminen on huomatavasti helpompaa.
Joissain tapauksissa kumppanuus etenee huomattavsti pidemmällekin ja
elokuvassa onkin tietyissä kohtauksissa hieman paljasta pintaa ja
vapaaehtoista tai pakotettua rakastelua sekä naisvankien kuin myös
vankien ja vartijoiden kesken.

Elokuvan näyttelijäkaarti
tekee työnsä varsin hyvin. Varsinkin Meiko Kaji ansaitsee
erityismaininnan omasta roolisuorituksestaa. Kuvaus on tyyliltään
kokeilevaa ja Hanjiro Nakazawa käyttää monia mielenkiintoisia
kuvakulmia, kamera-ajoja ja valaistusefektejä. Välillä ne vaikuttavat
turhalta kikkailulta, mutta enimmäkseen ne toimivat kuitenkin vallan
mainiosti. Elokuva on ollut yhtenä merkittävänä esikuvana
lukemattomille vankilakuvauksille ja siksi tarinan käänteet saattavat
tuntua ehkä hieman turhan tutuille. Lisäksi elokuva yhdistelee
mielenkiintoisella tavalla naisvankilaleffaan kauhuelokuville
tyypillisiä elementtejä ja teknisiä ratkaisuja. Kuitenkin Shunya Iton
ensimmäinen tulkinta on toimiva kokonaisuus ja nousee lajityyppinsä
parhaimmistoon.






Kuva:


Elokuva
esitetään oikeaoppisesti alkuperäisellä kuvasuhteella 2,35:1 ja on
anamorfisesti käsitelty. Ottaen huomioon elokuvan iän, kuva on
yllättävän laadukas. Värit toistuvat varsin puhtaasti ja
luonnollisesti. Myös aitoa mustaa on tarvittaessa ja muutoinkin mustan
tasot ovat aivan kohtuulliset. Kuva ei aina ole ehkä aivan niin tarkka
ja yksityiskohtainen kuin sen toivoisi olevan, mutta lienee
toiveajattelua saada tätä elokuvaa paremmalla kuvalla.






Ääni:


Alkuperäinen
japaninkielinen ääniraita on silkkaa monoa, mutta se sopii elokuvan
tunnelmaan varsin hyvin. Lisäksi se on selkeä ja vapaa ylimääräisistä
suhinoista ja rahinoista. Levyllä oleva englanninkielinen tekstitys on
selkeä.






Lisämateriaali:


Lisämateriaaliosiosta löytyvä alkuperäinen elokuvatraileri (3:00) on anamorfinen ja tekstitetty englanniksi. Mukana on myös suppea animoitu kuvagalleria ja joitain lyhyitä tekstejä. Lisäksi mukaan on laitettu trailereita elokuviin Pyrokinesis, Ichi The Killer, Versus ja Eko Eko Azarak II Birth of the Wizard.






Yhteenveto:


The
Female Prisoner on klassinen tarina naisvankilasta ja kostoa hautovasta
vihaisesta naisesta. Elokuvalle tehtiin sittemmin useita jatko-osia ja
Meiko Kaji esitti pääosaa useammissa niistä. Meiko Kaji oli vuotta
myöhemmin jälleen kerran kostavana naisena elokuvassa Lady Snowblood,
jonka kerrotaan toimineen Quentin Tarantinon inspiraationa Kill
Billiin. Tosin on luultavaa, että myös Female Prisoner on Tarantinolle
tuttu. DVD on laadultaan kohtuullinen, vaikka lisämateriaalia ei
erityisen runsaasti mukana olekaan.

Kuvasuhde: 
2,35:1
Anamorfinen: 
Anamorfinen
Alkuperäiskieli: 
Levymäärä: 
1
Aluekoodi: 
Ääni: 
Dolby Digital 2.0 mono
Tekstitys: 
Bonukset: 
Kuvagalleria Elokuvatraileri
Arvosana DVD:lle: 
Arvosana kuvasta: 
Arvosana äänestä: 
Arvosana bonusmateriaaleista: 
Kuvagalleria: 


Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016