Kuopion Vilimit 2008 -festivaaliraportti
J. Hakulinen, To, 02/10/2008 - 00:00

Perinteinen Vilimit-elokuvafestivaali järjestettiin Kuopiossa jo 21. kerran 17. – 21.9.2008. Tämän vuoden teemaksi oli valikoitunut luonto, mikä olikin maailman nykytilanteen huomioon ottaen varsin hyvä valinta. Elokuvateatteri Kuvakukossa vierailtiin viiden päivän aikana muun muassa kaukana pohjoisilla jäätiköillä, Saimaan norppavesillä, vedenalaisessa Islannissa, Alaskan karhumailla sekä Vienan Karjalan kylissä.

Kuten aina, Vilimien avajaisnäytös oli vaikuttava. Robert Flahertyn vuonna 1922 ohjaaman, maailman ensimmäiseksi täysimittaiseksi dokumenttielokuvaksikin tituleeratun Nanook – pakkasen pojan säestyksestä vastasi paikan päällä Aikahai-yhtye, jonka luonnollista ja elektronista yhdistelevä äänimaailma loi elokuvalle täysin uniikin tunnelman. Parempaa avausta luontoteemaa kantavalle festivaalille olisi tuskin voinut toivoakaan.

Vilimien ohjelmisto koostui tänä vuonna suurelta osin muutamista yhteisen tekijän varaan kootuista sarjoista. Juha ”Norppa” Taskinen -sarjassa esitettiin Vilimien vieraana olleen dokumentaristi, luontokuvaaja ja kirjailija Juha Taskisen elokuvia, joiden aiheet vaihtelivat Saimaan vesistöjen asukeista Vienan Karjalan kylien elämän kuvaukseen. Katastrofien yö -sarjassa puolestaan nähtiin epäluonnollisempiin aiheisiin pohjautuvia kauhu- ja scifielokuvia, kuten Stephen King -filmatisointi Usva – The Mist sekä Alfonso Cuarónin loistava Ihmisen pojat. Monille nuorille elokuvan ystäville avautui sarjan myötä mahdollisuus nähdä todelliset klassikot, James Cameronin The Terminator ja Sam Raimin Evil Dead, ensimmäistä kertaa valkokankaalta. Yönäytösten tunnelma oli vertaansa vailla, ja sarjan toivoisikin jatkuvan tulevina vuosina.

Minun elokuvani -sarjan koonti oli uskottu arkkipiispa Leon ja professori, Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistyksen puheenjohtaja Atte Von Wrightin harteille. Toisistaan tietämättä he olivat molemmat valinneet esitettäväksi Markku Pölösen teoksia – arkkipiispa Leo Emmauksen tiellä -elokuvan ja Atte Von Wright Koirankynnen leikkaajan. Kumpikin herroista esitteli oman valintansa yleisölle, Leo painottaen Emmauksen tien uskonnollista merkitystä ja Von Wright kääntäen huomion Koirankynnen leikkaajassakin kuvattuun metsäteollisuuteen. Pölösen elokuvista muodostui Vilimeille ikään kuin oma sarjansa, sillä perjantaina esityksessä oli myös Kivenpyörittäjän kylä.

Vilimien tämänkertaisen kantavan teeman mukaisesti luonto oli vahvasti esillä koko festivaalin ajan. Eläinten maailmaan tutustuttiin Werner Herzogin vaikuttavassa, Alaskan karhujen luona eläneestä Timothy Treadwellistä kertovassa Grizzly Man -dokumentissa, festivaalin vieraisiin lukeutuneen eläinnäyttelijöiden kouluttaja Tuire Kaimion työtä kuvaavassa Villi katse -dokumenttielokuvassa, Kaisa Rastimon Myrskyssä sekä tavallaan myös Kung Fu Panda -animaatiossa. Ilmastonmuutosta käsiteltiin festivaalin kolmannen vieraan, tiedetoimittaja, dokumentaristi ja kirjailija Pasi Toiviaisen hienossa ja ajatuksia herättävässä Venus-teoria -dokumentissa.

Lauantaina kaikki Vilimien tämänvuotiset vieraat kokoontuivat paneelikeskusteluun, jossa käsiteltiin laajalti elokuvien teon eri osa-alueita aina rahoituksen kokoamisesta aiheiden valinnan kautta kuvausprosessiin. Festivaalin päätöspäivänä nähtiin jälleen Manhattan Short Film Festivalin kilpasarjan kaksitoista lyhytelokuvafinalistia, joista jokaisella katsojalla oli mahdollisuus äänestää suosikkiaan. Vilimien viimeisessä näytöksessä oli aimo annos paikallista historiaa, sillä se koostui 1950-luvun Kuopiota kuvaavista dokumenttipätkistä ja Kuopion Energian 100-vuotishistoriikista.

Vuoden 2008 Vilimit-festivaali oli kaiken kaikkiaan hyvin onnistunut tapahtuma, jossa oli paljon nähtävää elokuvien ystäville. Oli hienoa todeta, että yleisö löysi jälleen tiensä Kuvakukkoon, varsinkin kun ennakkonäytöksenä nähty Päätalo -elokuva keräsi koko suuren salin täyteen katsojia. Luontoteema näytti myös kiinnostavan ihmisiä, ja yönäytöksissäkin oli mukavasti yleisöä myöhäiset esitysajankohdat huomioiden. Tästä on hyvä jatkaa vielä ainakin toiset 20 vuotta eteenpäin.

Kuvagalleria: 


Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016