Pilvikartasto
Jussi U. Pellonpää, Ke, 27/02/2013 - 00:00

Elokuva
Läpi niin aikojen kuin maailmojenkin matkataan monikerroksisessa Pilvikartastossa, jossa kuusi toisiinsa eri tavoin liittyvää tarinaa muodostavat pohjakankaan, jonka päälle maalataan huikean mielikuvituksellinen kuva niin hyvin kuin pahojenkin tekojen vaikutuksesta tulevaisuuteen. Rankkaa retkeä läpi ihmisyyden kehityskaaren tehdään aina vuoden 1849 Tyyneltämereltä 1930-luvun Englannin ja 1970 San Franciscon kautta nykyhetkeen ja siitä vuoden 2144 Etelä-Koreaan, ja yli kolmen sadan vuoden päähän Hawaijille, aikaan, jolloin yksi ympyrä sulkeutuu ja uusi alkaa. Niin traagiset kuin onnellisemmatkin elämänviipaleet yhdistyvät toisiinsa yllätyksellisesti tarjoten katsojalle aivan omanlaisensa katselukokemuksen.

Matrix -trilogiallaan (1999-2003) oman pseudomaailmansa rakentaneet, ja samalla uuden ajan omaperäisyyden ornamenteiksi nostetut Wachowskin siskokset Andy ja Lana, sekä saksalainen, yhtä lailla oman tiensä kulkija Tom Tykwer (Juokse, Lola (1998), Parfyymi (2006)), yhdistävät voimansa visuaalisesti näyttävässä ja hartaassa scififaabelissa Pilvikartasto (Cloud Atlas), joka perustuu David Mitchellin 2004 julkaistuun fantasiaromaaniin. Isoista studioista riippumattomana tuotantona vuosien vääntämisen jälkeen valmistunut, noin 100 miljoonaa dollaria maksanut Pilvikartasto oli tekijöilleen riski, jonka tietää lopputuloksen nähtyään kannattaneen ottaa.

Mosaiikkimaiseksi pirstottu kerronta seuraa omaa kronologiaansa, jossa kertojat ja kerronta tuntuu vaihtelevan sattuman varaisesti, mutta jossa aikajanan kiinnepisteet ovat tarkkaavaiselle katsojalle nähtävissä ja/tai kuultavissa. Elokuvan jokaista jaksoa, joista Tykwer ohjasi segmentit kaksi, kolme ja neljä, Wachowskit ensimmäisen, viidennen ja kuudennen, yhdistää tavalla tai toisella ihmisen kykenevyys julmuuteen ja rikokseen, joista langetettavaksi tulee hyvinkin erikoisia tuomioita tekijöilleen. Kaikkea kehystää kuitenkin vahva usko inhimillisyyteen ja hyvyyteen, jota ilman ihmiskunta, mennyt tai tuleva, ei voi ikinä selvitä.

Teknisesti Pilvikartasto on elokuvan tekemistä upeimmillaan: Kahden erillisen työryhmän pääkuvaajien, Frank Grieben ja John Tollin, kameratyöskentelyt antavat Alexander Bernerin laserin tarkalla tilannetajulla työstetylle editoinnille ainesosat kokonaisuuteen, jolle Tykwerin ja tämän vakikumppaneiden, Reinhold Heilin ja Johnny Klimekin, maalaileva ja aikakausien mukana muuttuileva musiikki antaa viimeisen säväyksensä. Myös komeat lavastus, tehosteet ja meikkaus tukevat taiten mielikuvituksen rajat ylittävää tarinaketjua.

Näyttävä ensemble nimekkäitä näyttelijöitä tekevät useita eri rooleja eri segmenteissä. Eniten esiin nousevat ohjaajien kanssa periksiantamattomuudellaan koko tuotannollisissa vaikeuksissa kituneen projektin mahdollistanut Tom Hanks, sekä yhtä lailla kokonaisvaltaisen panoksen elokuvalle antanut naispääosan Halle Berry. Tärkeissä rooleissa nähdään myös Jim Sturges, Hugh Grant ja Hugo Weaving, jotka Hanksin ja Berryn tapaan operoivat jokaisessa jaksossa. Jim Broadbent, Susan Sarandon, Ben Whishaw, James D´Arcy, Zhou Xun, Doona Bae ja Keith David jatkavat huippunäyttelijöiden listaa, joista jokaisella on omat tähdelliset paikkansa kertomusten saumattomassa kulussa.

Yhteenveto
Aikaa ja avointa mieltä vaativa elokuvaelämys palkitsee katsojansa eeppisellä matkalla ihmisyyden, inhimillisyyden ja ihmeellisyyden ytimeen, jonka tehtyään eri ihmisten ja asioiden yhteyden voi jälleen nähdä uudella tavalla.

Anamorfinen: 
Anamorfinen
Levymäärä: 
0
Arvosana DVD:lle: 
Arvosana kuvasta: 
Arvosana äänestä: 
Arvosana bonusmateriaaleista: 
Pakkotekstitys: 
On
Kuvagalleria: 


Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016