Splatterista eepokseen - Peter Jacksonin tarina (2/4)
J. Pikkarainen, Ma, 06/02/2006 - 00:00

2. Kirja: Kaksi neroa

Vuonna 1983 aloitettu projekti jatkoi taivaltaan kaikkiaan neljä vuotta. Kengännauhabudjetilla tehtyä esikoiselokuvaa kuvattiin viikonloppuisin kaveriporukassa. Mikä alkoi tuona yhtenä viikonloppuna vuonna 1983 ja loppui neljä vuotta myöhemmin, ei varmaankaan ollut Peter Jacksonin alkuperäinen päämäärä. Jälkeenpäin ajatellen Jackson lienee hyvillään noista vaivalla käytetyistä vuosista. Kyseessähän oli tietenkin vuonna 1987 Cannesin elokuvafestivaaleilla ensi-iltansa saanut Bad Taste. Elokuva lunasti myös parhaan elokuvan -palkinnon vuoden 1989 yleisöäänestyksessä Italian vuotuisessa Fantafestivaalissa, jossa se viimeistään syöpyi lukuisten splatter-fanien sydämeen.Ei yhtään huonommin ensimmäiseltä kokopitkältä elokuvalta.  

Peter Jacksonin esikoista voidaankin verrata monessa mielessä nykyään menestyvien ohjaajien esikoisiin, kuten Quentin Tarantinon Reservoir Dogsiin tai Sam Raimin Evil Deadiin. Rahoitus hoidettiin pääosin itse, tehosteet ja lavastus olivat joko omatekoisia tai lähialueelta lainattuja ja näyttelijät olivat kavereita. Tosin Reservoir Dogs sai hieman ulkopuolistakin avustusta tuotantoonsa. Bad Taste pysyi kuitenkin alusta loppuun innovatiivisten kavereiden työnä, eikä ulkopuolista apua tarvittu. Tehosteet, leikkaus, musiikki, näyttely, kaikki, on vain ja ainoastaan kaveriporukassa tehtyä tuotantoa, mikä myös näkyy - niin hyvässä kuin pahassa.

   

Vuosi 1987 oli myös sosiaalisesti hyvää aikaa Peter Jacksonille. Bad Tasten jälkituotannon aikoihin Jackson tapasi nykyisen vaimonsa Frances Walshin. Naisellinen mukaantulo toi uuden näkökulman silloiseen miesvaltaiseen tuotantoon, yhtään verettömämmäksi ei kuitenkaan menty. Walsh ei jäänyt vain aviovaimon rooliin, vaan osallistui aktiivisesti miehensä vielä tuolloiseen harrastukseen, joka oli tosin hyvää vauhtia kääntymässä ammatiksi. Pariskunta ryhtyikin kirjoittamaan uutta käsikirjoitusta ja Walsh sitoutui miehensä ammattiin jo alusta lähtien, jatkaen yhteistuotosten käsikirjoittajana nykypäiviin asti.

Pariskunnan seuraava elokuva ilmestyikin jo vuonna 1989, kantaen nimeä Meet the Feebles. Elokuva oli hieman tummempi, tai oikeastaan pikimusta versio tunnetusta Muppet-sarjasta. Toistamiseen näemme mainetta niittäneitä maskeerauksia sekä Jackson-Walsh parin ensimmäisen käsikirjoituksen. Yhtäkään ihmistä sisältävä - ihmisiä kumipuvuissa kylläkin - Meet the Feebles on rankkaa katsottavaa, jopa nykystandardeilla. Sodomiaa, huumeita, snuffia, Vietnamia, verta ja seksiä sisältävä elokuva ei liene aivan kaikkien mieleen, mutta useimmille, vinksahtaneen mielen omaaville sitten sitäkin hauskempaa seurattavaa. Meet the Feebles sai vuoden 1991 Cannesin paras elokuva -palkinnon, mikä sekin jo kertonee jotakin, ei tosin paljoa.

Muppet-parodian jälkeen oli pestävä veren tahrimat linssit kamerasta ja pyyhittävä samaiset roiskeet käsikirjoituksesta. Kaksikon seuraava tuotos oli vuonna 1992 valmistunut, epävirallinen Bad Tasten jatko-osa Braindead, joka viimeistään loppuminuuttien aikana peitti uutuuttaan hohtavan kameran, käsikirjoituksen ja koko tuotantotiimin veren peittoon. Eikä ihme, jos ajattelee kuinka paljon 300 litraa verta oikeasti on. Määrä, joka käytettiin vain ja ainoastaan viime minuuteilla. Verta sen sijaan nähtiin jo alkuminuuteista lähtien. Kaksikko jatkoi siis splatterien saralla, eivätkä tehosteetkaan olleet kuin parantuneet entisestään. Braindead sisältää myös lukemattomia ikimuistoisia kohtia katsojille, kuten Jumalan nimeen persusta potkivan papin tai zombien synnyttämän lapsen. Elokuva voitti jälleen lukuisia palkintoja kuten vuoden 1992 Fantafestivalin paras elokuva -palkinnon. Braindeadia ja Bad Tastea pidetäänkin Peter Jacksonin parhaimpina alkupään tuotoksina, ainakin splatter-fanien keskuudessa. Jackson nimittäin luopui verentahrimista kuvausvälineistään, ja uusien, kiiltävien välineiden voimin ryhtyi tekemään monien mielestä hieman laadukkaampaa elokuvaa.

   

Vuonna 1994 näkikin päivänvalon Jacksonin neljäs ohjaustyö, Walshin ja Jacksonin kolmas yhteinen käsikirjoitus. Heavenly Creatures -nimeä kantanut, tositapahtumiin perustuva elokuva kertoo kahden tytön suorittamasta murhasta 1950-luvulla. Tapaus oli taannoisen O. J. Simpsonin oikeudenkäyntiin verrattavissa oleva tapaus. Elokuvan idea lähti Walshin mielenkiinnosta tapaukseen ja vuoden tutkimustyön jälkeen elokuvaa alettiin kuvata. Heavenly Creatures sai useita ehdokkuuksia ja palkintoja, mukaan lukien Oscar-ehdokkuuden parhaasta käsikirjoituksesta. Moni mieltää elokuvan ohjaajan parhaimmaksi alkupääntuotannoksi, ainakin kaikkein vakavimmaksi.

Seuraava ohjaustyö on kuuluisa valedokumentti Forgotten Silver, joka teki Peter Jacksonista Uuden-Seelannin vihatuimman miehen. Yhteistyössä ystävänsä ja ohjaajana tunnetun Costa Botesin kanssa käsikirjoitettu dokumentti tehtiin Uuden-Seelannin televisioyhtiön tuottamaa sarjaa varten. Vaikka dokumentti ei varsinaisesti käsitellyt vaadittua aihetta, hyväksyttiin se kuitenkin ohjelman vaatimaan kategoriaan. Forgotten Silveriä varten saatiin mukaan useita tunnettuja kasvoja, kuten näyttelijä Sam Neill ja Miramaxin pystyttänyt Harvey Weinstein, tuomaan sitä paljon kaivattua luotettavuutta. Dokumentti kertoo Colin McKenziestä, nerosta, joka keksi lähes kaiken elokuvateollisuudessa ennen muita. Muutaman päivän ajan dokumentti huijasi uusiseelantilaiset uskomaan uutta kansallissankaria, vain havahtuakseen karuun todellisuuteen valheen paljastuttua. Forgotten Silver on hyvä osoitus siitä, ettei kaikkea kuulemaansa kannata oikopäätä uskoa.

Seuraava elokuva yhdisti jälleen Walshin ja Jacksonin käsikirjoitustaidot sekä Jacksonin taidokkaan ohjauksen. Kyseessä oli Jacksonin ensimmäinen Hollywood-tuotanto The Frighteners, joka oli alun perin tarkoitettu Robert Zemeckiksen pyynnöstä yhdeksi Tales from the Crypt -sarjan jaksoksi. Käsikirjoituksen laatu yllätti Zemeckisen ja pian kyseisestä kässäristä muokattiinkin jo täysipitkää elokuvaversiota. Vuonna 1996 teattereihin ilmestyikin Peter Jacksonin viides ja viimeisin elokuva ennen suurta trilogiaa,joka viimeistään nosti miehen tunnetuksi elokuvaohjaajaksi.

Kuvagalleria: 

Lisää uusi kommentti



Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016