Kikka!
Jussi U. Pellonpää, Ke, 12/10/2022 - 21:58

Elokuva

Elämäniloinen Kirsi ”Kikka” Sirén (Sara Melleri) raapii elantonsa kosmetiikkamyyjänä, mutta kun energinen ja esiitymislavoille laulajaksi halajava nainen kohtaa tiskijukka Paulan (Elena Leeve), kaikki muuttuu melkein yhdessä yössä. Voimakaksikko hankkii Kikalle levytyssopimuksen, ja vielä kun neidin runsas rintavarustus on pullahtaa ulos paidasta telkkarilähetyksessä, ilmiö on syntynyt. Julkisuus ja media tahtovat seksipommistatuksella leimatulta Kikalta yhä enemmän tempauksia, mutta hän itse haluaisi keskittyä vakavampaan laulaja uraan. Tähän taas vahvasti miesvaltainen musiikkibisnes ei sen suuremmin halua panostaa, vaan mieluummin matkaavat nauraen pankkiin Kikan tykittäessä hittejä toisensa perään. Jatkuva hyväksikäyttö ja vähättely saa mielen mustaksi, johon aavistuksen lohtua tuo alkoholi.

Anna Paavilaisen debyyttipitkä Kikka! on fiktioita faktoihin taiten sekoittava henkilökuva 1980-luvun lopulta 1990-luvun puoliväliin vahvasti Suomalaisessa viihdeteollisuudessa vaikuttaneen laulajan Kikan (1964 - 2005) elämäkertaan, josta ei draamaa puuttunut. Omakohtaisesti Kikan aikaan eläneelle kyseessä onkin suuresti sydämellinen nostalgiatrippi.

Maarit Nissilän kirjottama käsikirjoitus tarttuu tärkeään aiheeseen nostaen esiin naisten aseman viihdenbisneksessä, jossa kaksilahkeiset sanelivat säännöt ilman, että artistilla itsellä olisi ollut minkäänlaista sananvaltaa uraansa. Suomalaisena kolmossivuntyttö Samantha Foxina ja bikinityrkky Sabrinana markkinoidun Kikan tarinassa on kaikuja kuonnonlapsen itsekin ihannoineen ja samaistuneen Marilyn Monroen vastaavasta, pohjimmiltaan herkkien taiteilijoiden jäädessä pimeyden markkinavoimien ja ahneuden jyräämiksi. Elokuvan draivi hiukan hyytyy kolmanteen näytökseen tultaessa, mutta kokonaisuus on silti taitavan tasapainoinen draama, joka ei sorru ylilyönteihin, vaikka Kikan traaginen finaali siihen antaisikin mahdollisuuden.

Teknisesti hyvän näköinen ja ajankuvan osuvasti välittävä elokuva on ennen muuta vahvan pääosan vetävän Sara Mellerin näytöstä. Usein maneereihin sortuva Melleri tykittää nyt täysillä, käy rohkeasti ylinäyttelemisen rajoilla, mutta pitää silti henkilöhahmonsa tarkasti kurissa antaen tälle myös persoonaa. Elena Leeve Paulana tasoittaa hyvin Mellerin irtiottoja, Jakob Öhman nähdään Kikan miehenä Henkkana, kun taas muut nopeasti läpikävellyt miesroolit ovat täytetty tutuilla naamoilla ja nimillä. Martti Suosalo on Junnu Vainio, Aku Hirviniemi Ilkka Vainio ja Ville Virtanen Irwin Goodman. Mukana ovat myös Kai Vaine levy-yhtiö pomona, Ville Tiihonen radioaseman vetäjänä, mainio Sanna-Kaisa Palo Kikan vanhana työkaverina sekä Rea Mauranen Kikan rakkaana mummina.

Yhteenveto

Kaikin puolin onnistunut esikoinen ohjaajalleen, pirteä ja hyvässä balanssissa kerrottu tarina, jonka kantava voima on ehdottomasti kaikkensa antava Sara Melleri.



Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016