Alkuperäinen nimi: 
On the Waterfront
Lajityyppi: 
Julkaisija: 
Valmistusvuosi: 
1954
Valmistusmaa: 
Ohjaaja: 
Käsikirjoittaja: 
Tuottaja: 
Ikäsuositus: 
K15
Kesto: 
103
Alaston satama
Jari Tomppo, Ma, 12/07/2004 - 00:00

Elokuva:


I could've had class. I could've been a contender. I could've been somebody, instead of a bum, which is what I am.


Kahdeksalla Oscarilla palkittu Elia Kazanin vuonna 1954 ohjaama Alaston satama on klassikkoelokuva, siitä ei ole epäilystäkään. Elokuvan tarkemman genren määrittely onkin vaikeampaa, kyseessä on osaksi tosipohjainen draama, osaksi gangsteritarina.


Tarina pohjautuu alunperin Malcolm Johnsonin sanomalehtiartikkeleihin New Yorkin sataman korruptoituneesta ammattiyhdistyliikkeestä ja tapahtumaketjusta, joka johti näiden rikollisten paljastumiseen ja kiinnijäämiseen.

Johnsonin artikkeleiden pohjalta Alastoman sataman käsikirjoituksen teki Budd Schulberg yhdessä Elia Kazanin kanssa ja elokuva kuvattiin runsaan kuukauden aikana todellisilla tapahtumapaikoilla. Niin elokuvassa nähtävät satamavarastot, laivat kuin myös synkät sivukadut ja kerrostalojen katot ovat kaikki todellisia paikkoja ja tämä tuo elokuvaan runsain mitoin käsinkosketelteltavaa realismia.

Elokuvan päähenkilö on Terry Malloy, entinen ammattinyrkkeilijä ja nykyinen satamatyöläinen. Terryn nyrkkeilyura katkesi läpimurron kynnyksellä järjestettyyn tappioon josta Terry on yhä katkera veljelleen Charleylle. Malloy on sataman ammattiyhdistystä rajuin ottein johtavan Johnny Friendly juoksupoika, joka tekee Friendlylle pieniä palveluksia pysyäkseen tämän suosiossa.

Tapahtumat käynnistyvät Malloyn houkuteltua sataman rikoskomission todistajaksi lupautuneen Joey Doylen kerrostalon katolle, josta Friendlyn gorillat paiskaavat vasikan katuun. Tapahtumia kadun toiselta puolelta seurannut Terry tajuaa kauhistuneena, mihin on sekaantunut eikä Friendlyn miesten vitsailu suinkaan helpota hänen oloaan:

- A canary.
- Maybe he could sing but he couldn't fly!


Terry tutustuu Joeyn sisareen Edieen ja satama-alueella toimivaan räväkkään katoliseen pappiin Isä Barryyn jotka koettavat saada Terryn kauan unohduksissa olleen omantunnon heräämään jotta satamaa hallitsevat rikolliset saisivat ansionsa mukaan. Tehtävä on kuitenkin vaikea, sillä vallitsevan tilanteen uhmaaminen tietää poikkeuksetta nopeaa siirtymistä oikosääristen valtakuntaan ja tämän Terry tietää paremmin kuin hyvin.

Parhaan miespääosan Oscar-palkinnolla roolistaan palkittu hiljattain edesmennyt hieno näyttelijä Marlon Brando tekee Terry Malloyn ristiriitaisessa roolissa yhden hienon uransa parhaista roolisuorituksista luoden vakuuttavan kuvan miehestä jonka on ollut pakko kovettaa itsensä selvitäkseen jatkuvasta päähänpotkimisesta. Sisimmässään Terry on kuitenkin syvästi inhimillinen mies. Terryn isoveljeä Charleyta näyttelevä Rod Steiger pääsee roolisuorituksessaan aivan Brandon tasolle ja elokuvan unohtumattomin kohtaus käydään näiden kahden loistavan näyttelijän välillä taksin takapenkillä.

Myös muut roolisuoritukset ovat samaa korkeaa tasoa, Lee J.Cobb rikollisena AY-pomona, aina erinomainen Karl Malden Isä Barryn roolissa ja ensimmäisessä elokuvaroolissaan esiintyvä Eva Marie Saint Terryyn rakastuvana Edie Doylena, joka näkee kovan kuoren läpi ja saa Terryn inhimillisyyden heräämään.

Kun myös niin elokuvan käsikirjoitus, ohjaus kuin mustavalkoinen kuvauskin ovat ehdotonta eliittiä ei lopputulos voi olla kuin mestariteos, joka on erinomaisesti kestänyt aikaa. Alaston satama on täynnä autenttisuutta lisääviä yksityiskohtia ja elokuvasta on jokaisella katsomisella helppo löytää uusia ulottuvuuksia, seuratkaapa vaikka Joey Doylen takin siirtymistä mieheltä toiselle.



Kuva:


Kuva on mustavalkoinen ja kutakuinkin alkuperäisessä "Academy Ratio" -kuvasuhteessa. Yleisesti ottaen kuva on varsin terävä, vain hetkellisesti esiintyy vähäistä epäterävyyttä. Myös elokuvan lukuisissa huonosti valaistuissa kohtauksissa kuva pysyy häiriöttömänä ja helposti katseltavana.


Tämäkin elokuva osoittaa kuinka paljon värikuvaa sävykkäämpi voi laadukas mustavalkokuva olla ja on helppo todeta Kazanin olleen oikeassa kuvatessaan Alastoman sataman mustavalkoisena Academy Ratio -kuvasuhteella.


Ääni:


Tarjolla on monoääntä viidellä eri kielellä joista luonnollisesti valitsin alkuperäisen englanninkielisen ääniraidan. Elokuvan iän ja kuvausolosuhteet huomioiden ääniraita kuulostaa aivan riittävän hyvältä. Dialogi toistuu selkeästi ja se riittää tämän elokuvan kohdalla varsin pitkälle.


Paremmin musikaaleista tunnetun Leonard Bernsteinin elokuvaan säveltämä musiikkiraita, hänen ainoa ei-musikaali työnsä, toimii hienosti.

Surround-kanaville sen enempää kuin subbarillekaan tämä elokuva ei tietenkään tarjoa yhtään mitään.


Lisämateriaalit:


Hienon elokuvan lisäksi levyllä on myös mielenkiintoista bonusmateriaalia: Kommenttiraidalla ovat äänessä elokuvakriitikko ja -kirjailija Richard Schickel ja Elia Kazanin elämäkerran kirjoittaja Jeff Young. Herrat keskustelevat elokuvaan liittyvistä tapahtumista, näyttelijöistä ja tarjoavat runsaasti mielenkiintoista taustatietoa Elia Kazanista ja Marlon Brandosta.


Kommenttiraidan lisäksi mukana on kaksi mielenkiintoista dokkarintapaista: 12 -minuuttisessa Elia Kazanin haastattelussa ohjaaja kertoo itse kuinka elokuvan tarina syntyi ja kuinka Alaston satama tehtiin. 25 -minuuttinen Contender Mastering the Method keskittyy Rod Steigerin ja Marlon Brandon huikeaan taksikohtaukseen jota analysoidaan useiden kriitikoiden toimesta. Kohtauksen kuvauksia muistelee myös Steiger itse. 4,5 minuuttinen animoitu kuvagalleria sisältää still-kuvia elokuvan kuvauksista.

Alastoman sataman trailerin lisäksi mukana on trailerit elokuvista Picnic ja Täältä ikuisuuteen. Lisäksi tarjolla on keskeisten näyttelijöiden ja tekijöiden tekstimuotoiset filmografiat.

Itse elokuva on tekstitetty 21:lla kielellä joiden joukosta löytyvät molemmat kotimaiset. Lisämateriaali on tekstitetty viidellä kielellä ei kuitenkaan kummallakaan kotimaisella eikä edes englanniksi.


Yhteenveto:


Alaston satama on loistavien näyttelijäsuoritusten kannattelema erinomainen elokuva, joka toimii vielä tänään yhtä hyvin kuin valmistuessaan lähes puoli vuosisataa sitten.


DVD on kaikin puolin hyvää työtä, joten tätä julkaisua voi suositella jokaiselle laadukkaiden elokuvien ystävälle. Alaston satama on loistavien näyttelijäsuoritusten kannattelema erinomainen elokuva, joka toimii vielä tänään yhtä hyvin kuin valmistuessaan lähes puoli vuosisataa sitten.


DVD on kaikin puolin hyvää työtä, joten tätä julkaisua voi suositella jokaiselle laadukkaiden elokuvien ystävälle. 

Kuvasuhde: 
1.33:1
Alkuperäiskieli: 
Levymäärä: 
1
Aluekoodi: 
Ääni: 
Dolby Digital 2.0 Mono
Dubbaukset: 
Bonukset: 
- Kommenttiraita - Dokumentti: Mastering the Method - Haastattelu: Elia Kazan - Kuvagalleria - Kolme traileria - Filmografioita
Arvosana DVD:lle: 
Arvosana kuvasta: 
Arvosana äänestä: 
Arvosana bonusmateriaaleista: 
Kuvagalleria: 

Lisää uusi kommentti



Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016