Alkuperäinen nimi: 
Lebanon
Lajityyppi: 
Julkaisija: 
Valmistusvuosi: 
2009
Valmistusmaa: 
Ohjaaja: 
Käsikirjoittaja: 
Musiikki: 
Ikäsuositus: 
15
Kesto: 
89
Libanon (Blu-ray)
J. Pikkarainen, Ti, 05/10/2010 - 00:00

Elokuva
Vuonna 1982 käydyn Libanonin sodan ensipäiville sijoittuva Libanon on israelilaisen Samuel Maozin debyytti fiktion parissa. Ohjaajan omakokemuksiin perustuva elokuva seuraa nelihenkistä panssarivaunumiehistöä sodan kynnyksellä. Juuri armeijasta selviytyneet ja sotaa näkemättömille nuorukaisille armeijassa esitetyt realiteetit eivät vastaa sodan todellisuutta. Kuten moni muukin genren edustaja, myös Libanon pyrkii kuvaamaan tämän kontrastin vaikutusta ihmismieleen.

Pyrkimyksestä jäädään tosin taakse, eikä Maoz saa ensikertalaisena kuvattua sodan psykologista vaikutusta dramaturgisesti kovin onnistuneesti. Miehistön väliset ristiriidat nousevat parhaimmillaan erinomaisiksi debateiksi vastuun jakamisesta sekä luonnollisesti sodan rappeuttavasta taakasta, mutta psykologisen aspektin sijaan Maoz tuntuu mieltyneen enemmän taiteelliseen maalailuun kamerallaan. Lähes kokonaan panssarivaunun sisätiloissa viihtyvä kamera seuraa ulkomaailmaa vain tähtäimen läpi. Asetelma toimii tasan siihen asti, kunnes ohjaaja on käskenyt kuvaaja Giora Bejach keskittyä sodan julmuuksien alleviivaamiseen viipyvillä otoksillaan. Ihmismielen ailahtelevuutta jopa sodan keskellä kuvastava keino saattaisi toimia ilman liiallista ylikäyttöä, mutta jatkuvat kameraan tuijottelut sekä ruumiisiin tarkentuvat tähtäykset pilaavat painostavan tunnelman.

Tehokeinona rajattu kamera kuitenkin toimii yllättävän hyvin lapsuksista huolimatta. Miehistön alati heikentyvä todellisuudentaju ja pelko kuvastuvat tiukissa lähiotoksissa, joita vahventavat entisestään ahdas miljöö. Miehistön lailla katsoja on yhtälailla pimennossa suurimmasta osasta ulkona tapahtuvasta toiminnasta, josta kertovat vain paksun rautakuvun yli kantautuvat sodan äänet. Klaustrofobinen tunnelma ei yllä saksalaisen Wolfgang Petersenin ohjaaman Das Bootin tasolle, mikä osin johtuu myös Libanonin kestosta. Puolitoistatuntinen sotaelokuva ei ehdi esittelemään hahmojaan riittävän hyvin, mikä syö ison osan samaistuttavuudesta. Toisaalta käsikirjoitus koostuu lähinnä muutamasta irtonaisesta episodista, joiden ympärille miehistön välinen kanssakäyminen on pyritty rakentamaan yhdistämään elokuva.

Libanon ei sinänsä onnistu tuomaan sotagenreen mitään erikoisinta uutta. Mielen degeneroituvaa vaikutusta sodan keskellä on esitetty huomattavasti vakuuttavamminkin keinoin, mutta Libanon esittää asian hieman toisella tavalla. Kameran rajaaminen ainoastaan tankin sisätilaan sekä tähtäimen läpi ulkomaailmaan onkin mielenkiintoinen ja onnistunut ratkaisu, jolla korostetaan yksinäisen sotilaan, tai tässä yhteydessä ryhmän, merkitystä koko sodan mittakaavassa entistä selkeämmin. Libanon kuuluukin siihen samaan israelilaisten elokuvantekijöiden keskuudessa kasvavaan ryhmään, joka on alkanut tarkastelemaan valtion sotaisaa historiaa hieman kriittisemmin ja ennen kaikkea rivisotilaiden näkökulmasta.

Tekniikka
2.35:1-kuva on tallennettu 1080i-formaatissa levylle. Hämärän tankin sisätilaan sijoittuva elokuva toistaa kohtaukset erinomaisesti. Mustan taso on hyvä, eikä pimeys peitä yksityiskohtia allensa, mikä on elokuvan kannalta julkaisun tärkein ominaisuus. Tarkkuus on niin ikään hyvä.

DTS-HD MA 5.1 -ääniraita ottaa elokuvan haltuun ensiminuuteilta lähtien. Tankin huumaava melu vyöryy takakaiuttimiin asti, mutta jättää silti detaljeille tarpeeksi tilaa tulla esiin. Matalat taajuudet antavat sopivasti tuntua moniin kohtauksiin, eivätkä jää ainoastaan räjähdysten tuiksi. Dialogi uhkaa hukkua paikoin tarkoituksellisesti sodan kaaoksen alle, mutta pääosin se tulee ulos selkeästi.

Lisämateriaali
Julkaisu ei sisällä lainkaan lisämateriaalia.

Yhteenveto
Nelihenkisen tankkimiehistön taivalta sodan alkupäivinä seuraava Libanon kuvaa sodan vaikutusta nuorten miesten psyykkeeseen, mutta ei tältä osin tuo mitään uutta tarjottavaksi. Taiteellinen ja tankin sisään rajattu kuvaus onnistuu tosin tavoittamaan klaustrofobisen tunnelman yllättävän hyvin, vaikka sortuukin liian usein viipyilevään kuvailuun sodan kauheuksista.

Kuvasuhde: 
2.35:1
Anamorfinen: 
Anamorfinen
Alkuperäiskieli: 
Levymäärä: 
1
Lisätietoa: 
Kiitokset arvostelukappaleesta Atlantic Filmille.
Ääni: 
Dolby Digital 2.0, DTS-HD MA 5.1
Arvosana DVD:lle: 
Arvosana kuvasta: 
Arvosana äänestä: 
Arvosana bonusmateriaaleista: 
Kuvagalleria: 


Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016