Elokuva
Elokuva on arvosteltu osana The Ultimate Harry Palmer Box -pakettia. Pakettiin kuuluvat elokuvat Salaisen agentin kansio (1965), Tappavaa menoa Pekingissä (1995) ja Pietarin keskiyö (1996).
Len Deighton kirjoitti 1960-luvulla vakoojatrillereitä, joissa seikkaili tuolloin vielä nimetön, kovaotteinen ja karski agentti. Sankarimme sai nimen Harry Palmer ensimmäisen filmatisoinnin yhteydessä, kun Salaisen agentin kansio (The Ipcress File, 1965) näki päivänvalon. James Bondin kerätessä mainetta ja kunniaa, haluttiin Palmerista luoda hieman realistisempi ja maanläheisempi vaihtoehto suihkuseurapiireissä viihtyvälle tuplanollatunnusta kantavalle kollegalleen. Tuottajana tuolloin toimi varhaisia James Bond –filmejäkin tuottanut Harry Salzman. Palmer-elokuvat eivät kuitenkaan menestyneet odotetulla tavalla ja sarja lopetettiin kolmen elokuvan jälkeen. Arvosteltavassa The Ultimate Harry Palmer Boksissa on alkuperäisistä kolmesta elokuvasta vain ensimmäinen. Vuosia myöhemmin, 1990-luvulla Harry Palmeria yritettiin herätellä henkiin heikolla menestyksellä. Tuolloin tehdyt kaksi puolivillaista, suoraan videojulkaisuun joutunutta Harry Palmer –seikkailua on mukana arvostellussa The Ultimate Harry Palmer Boksissa alkuperäisen Salaisen agentin kansion lisäksi.
Pietarin keskiyö (Midnight in Saint Petersburgh, 1996) jatkaa siitä, mihin Tappavaa menoa Pekingissä (Bullet to Beijing, 1995) lopetti. Harry Palmer (Michael Caine), Nikolai Petrov (Jason Connery) ja muutama muu ovat perustaneet Venäjälle yksityisetsivätoimiston. He saavat vihiä varastetusta plutonium-erästä, joka uhkaa joutua vääriin käsiin. Terroristien tai vihamielisen valtiomahdin käsissä ase saattaisi muodostua merkittäväksi uhaksi maailmanrauhalle ja sivistyneelle yhteiskuntajärjestykselle. Tehtävää vaikeuttaa huomattavasti Nikolain venäläisen tyttöystävän Tatjanan (Tanya Jackson) kidnappaaminen. Tilanne osoittautuu erityisen henkilökohtaiseksi, sillä tapahtumista vastuussa näyttäisi olevan Harry Palmerin pahin vihollinen vuosien takaa. Kosto ja huikea taloudellinen voitto mielessään tarinan paha konna toteuttaa häikäilemätöntä suunnitelmaansa ilman, että kenelläkään näyttäisi olevan minkäänlaisia mahdollisuuksia pysäyttää häntä.
Pietarin keskiyö on samaa luokatonta ja lähes ala-arvoista laatua kuin sitä edeltänyt Tappavaa menoa Pekingissä. Tarina on tylsä ja ennalta arvattava kaikessa kliseisyydessään. Ainoat yllätykselliset momentit muodostuvat muutamista tarinan epäloogisuuksista. Näyttelijätyöskentely on kokonaisuudessaan amatöörimäistä tai ainakin puolivaloilla hutiloidusti toteutettua. Michael Cainekaan ei jaksa keskittyä juuri muuhun kuin palkkashekin odotteluun. Henkilöhahmot ovat omituisia niin ulkoiselta habitukseltaan kuin käytökseltäänkin. Dialogi on aivan uskomattoman kökköä, eikä toimi millään tasolla. Ainoa ilon aihe on venäläisen yhteiskunnan ja erityisesti Pietarin kuvaus, joka vaikuttaa varsin realistiselta. Yhteiskunnassa vallitsevat luokkaerojen ja suuren kansan arkinen ja varoiltaan rajoitettu elintaso on nähtävissä selkeästi ilman, että se tuntuisi suurelta propagandalta Venäjän olosuhteiden äärimmäisestä kurjuudesta. Myös kuvaus on mainiosti toteutettua, ja Peter Benison on onnistunut taltioimaan Venäjän maisemia filmille mallikkaasti.
Molemmat 1990-luvulla tehdyt Palmer-elokuvat ovat onnettomia räpellyksiä, jotka olisivat ansainneet jäädä tekemättä. Ainakaan niitä ei olisi kaivattu julkaistuun Harry Palmer –leffapakettiin. Mieluummin näiden tilalla olisi nähnyt alkuperäiset, 1960-luvulla tehdyt, huomattavasti laadukkaammat Harry Palmer –elokuvasovitukset.
Kuva
Normaalimuotoinen (1.33:1) kuva on lähes yhtä heikkolaatuista kuin muissakin Harry Palmer -pakettiin kuuluvissa elokuvissa. Kuva on ehkähieman skarpimpi, mutta kohina ja pakkauksesta aiheutuneita artifakteja on turhan paljon. Värit toistuvat kuitenkin kohtuullisen luonnollisesti ja selkeästi. Kokonaisuutena keskinkertaista heikompaa tasoa.
Ääni
Näinkin uudehkolle elokuvalle yllättäen ääniraita on ainoastaan Dolby Digital 1.0. Se ajaa kyllä sinänsä asiansa ja dialogi on suhteellisen selkeää. Olisi kuitenkin toivonut, että mukaan olisi saatu edes jonkinlainen monikanavainen miksaus, 5.1-äänistä nyt puhumattakaan.
Lisämateriaali
Levylla on ainoastaan elokuvan mainostraileri.
Yhteenveto
Pietarin keskiyö jatkaa niin tarinallisesti kuin laadullisestikin siitä, mihin Tappavaa menoa Pekingissä jäi. Elokuva on nopeasti kyhätty yritys herättää henkiin 1960-luvulla pirteän originaaleissa vakoilutrillereissä nähty brittiläinen vakoojahahmo Harry Palmer. Edeltäjänsä tavoin tämänkään käsikirjoitukseen tai näyttelijäsuorituksiin ei ole panostettu riittävästi, joten lopputulos on vastenmielisen puolivillainen kyhäelmä. DVD on samaa heikkoa laatua kuin muutkin The Ultimate Harry Palmer Boksin levyt. Nimestään huolimatta pakkaus ei sisällä kaikkia viittä Harry Palmer elokuvaa, sillä 1960-luvulla tehdyt Hautajaiset Berliinissä ja Miljardin dollarin aivot puuttuvat tekijänoikeudellisista syistä.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja