Revenant, The
Jussi U. Pellonpää, Pe, 29/01/2016 - 00:00

Elokuva
1820-luvulla joukko raavaita miehiä ovat kapteeni Andrew Henryn (Domhnall Gleeson) johdolla turkismetsällä, kun vihamielisten Arikara-intiaanien hyökkäys katkaisee karusti ansaitsemisen. Pakomatkalla ryhmän oppaana puoliverisen poikansa Hawkin (Forrest Goodluck) kanssa toimiva Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) joutuu karhun julmasti raatelemaksi, ja jää petollisen John Fitzgeraldin (Tom Hardy) tekojen seurauksena lopulta yksin keskelle vihamielistä erämaata ja rankkaa talvea. Mutta mikään ei pidä ihmistä elossa ja lämpimänä niin kuin koston liekki, jonka voimin Glass raahautuu vaarasta toiseen, ja samalla koko ajan askeleen lähemmäs Fitzgeraldia.

Homo Homini Lupus sanoo latinankielinen fraasi, tarkoittaen Ihminen ihmiselle susi, ja sitä olettamusta kuvaa kirjamellisesti tositapahtumien inspiroima, alkuperäiseltä nimeltään rauhatonta sielua, aavetta tai kostajaa tarkoittava The Revenant. Mestarillisen Alejandro González Iñárritun edellinen elokuva, Birdman of (The Unexpected Virtue of Ignorance), 2014), voitti yhdeksästä Oscar-ehdokkuudestaan neljä, ja oli myös FilmiFINin mielestä ensi-iltavuotensa paras elokuva. Kaksitoista Oscar-ehdokkuutta saaneelle The Revenantille voi odottaa vähintään yhtä suurta menestystä, sillä siinä yhdistyvät kaikki Iñárritun elokuvien parhaat puolet: hengästyttävä visuaalisuus, mielenkiintoisen ristiriitaiset henkilöhahmot ja syvät teemat, jotka ovat tehneet miehestä yhden oman sukupolvensa parhaista elokuvantekijöistä.

The Revenant on yhtä aikaa armoton survivaali, brutaalin rankka kostowestern ja ennen kaikkea raadollinen, niin luonnon kuin ihmisluonnonkin kuvaus, jonka voima on yksinkertaisesta rakenteestaan huolimatta se tapa, jolla tarina kerrotaan. Michael Punken romaaniin osittain pohjaava, Mark L. Smithin ja Iñárritun kirjoittama juonikudelma on vain kartta ihmismielen tutkimusmatkalle, paikoin hallusinatorinenkin reissu, jonka edetessä alkukantaisimmat vaistot ja selviytymisvietit nousevat pääosaan. Vaikka asetelmat ovatkin kärjistetyn mustavalkoisia, The Revenant kaivaa niiden takaa surullisen tosia havainnointeja todellisesta elämästä. Avainsanoja ovat ihmisen sietokyky, petturuus ja kosto, mutta suoraviivainen tarina on niin paljon muutakin.

Teknisesti The Revenant edustaa hallituimpaa elokuvan tekemistä ikinä. Kaksinkertaisen Oscar-voittajan (Gravity (2013), Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (2014) Emmanuel Lubezkin kameratyöskentely on jälleen ilmiömäisen kekseliästä ja alaa uudistavaa. Pelkässä luonnovalossa tehdyt pitkät otot ovat täynnä hämmästyttäviä yksityiskohtia kameran liidellessä korkealla puiden latvoissa vain laskeutuakseen hetkessä kiitämään täyttä vauhtia laukkaavan hevosen vieressä. Lubezkin mestarillisesti hallitsema instrumentti liikkuu laajoista panoraamoista niin lähelle henkilöitään, että kameran linssi huurtuu, kirjaimellisesti.

Jo pelkän kuvasuunnittelun ja ennakkotyön on tarvinnut vaatia äärimmäisiä ponnistuksia ja kekseliäisyyttä, jolla ohjaajan mahdottomimmiltakin kuulostaneet ideat ja suunnitelmat on saatu herätettyä eloon. Kolmas perättäinen voitto ei ole Lubezkille The Revenantin myötä ollenkaan mahdoton, enemminkin todennäköinen. Yhtä lailla teknistä briljanssia edustaa myös Stephen Mirronen kiihkeästi sykkivä leikkaus ja omaa luokkaansa on myös nimekään trion, amerikkalaisen kitaristisäveltäjän Bryce Dessnerin, myös nimellä Alva Noto musiikkia luovan saksalaisen multimuusikon Carsten Nicolain ja veteraanimaestro Ryuichi Sakamoton elokuvaan luoma, upean synkkä, perinteitä ja modernia taidokkaasti yhdistelevä musiikki, joka paikoin ennemminkin kommentoi ja luotsaa tapahtumia kuin taustoittaa niitä.

Leonardo DiCaprio antaa kaikkensa äärimmäisen raskaassa ja fyysisessä roolissa todellisen helvetin mankeloimana Glassina, mutta ilman Tom Hardyn upeaa heittäytymistä paholaismaisen juudaksen John Fitzgeraldin rooliin ei elokuvan selkeä antagonistikaan voisi olla niin vakuuttava. Molemmat herrat ovatkin Oscar-ehdokkaina erinomaisista roolitöistään. Sivurooleista eniten esiin nousevat Domhnall Gleesonin oikeamielinen kapteeni Henry, Forrest Goodluckin Hawk, sekä ennen kaikkea Will Poulterin nuori Jim Bridger, joka joutuu pakomatkalla turvautumaan Fitzgeraldin apuun.

Yhteenveto
The Revenant on yhtä aikaa rujo ja raaka toimintaelokuva kuin myös psykologinen tutkielma ihmisestä äärimmäisten koettelemusten keskellä. Julma survivaali on myös teknisesti yksi alkaneen vuoden upeimpia elämyksiä.

Anamorfinen: 
Anamorfinen
Levymäärä: 
0
Arvosana DVD:lle: 
Arvosana kuvasta: 
Arvosana äänestä: 
Arvosana bonusmateriaaleista: 
Pakkotekstitys: 
On
Kuvagalleria: 


Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016