Elokuva
Vuosituhannen alun sosiaalisen median suurin tapaus on Mark Zuckerbergin luoma Facebook. Käyttäjien oma muokattava portaali, joka on mullistanut koko tavan, jolla nuoriso paitsi viettää aikaansa myös kommunikoi keskenään. Vain 20-vuotiaana ensimmäisen version Facebookista verkkoon saanut Zuckerberg nousi luomuksensa ansiosta maailman nuorimmaksi miljardööriksi ja yhdeksi IT-alan kuumimmista nimistä.
Ben Mezrich kirjoitti nuorukaisen kohtalokkaasta menestyksestä kirjan nimeltä The Accidental Billionaires, joka pohjautuu puhtaasti Zuckerbergin alkuperäisen yhtiökumppani Eduardo Savierin haastatteluihin. Mezrichin kirjan pohjalta muun muassa presidenttisarjasta West Wing tuttu käsikirjoittaja Aaron Sorkin adaptoi klassisilla mausteilla höystetyn syntytarinan, jossa menestysprojektia suurempaan valokeilaan joutuvat sen taustalla olevat ihmiset. Takaumien avulla kerrottu The Social Network etenee kolmella eri aikatasolla rinnakkain kuvaten kahden suljettujen ovien takana käytyjen lakitoimien kautta Facebookin tarinan ideasta miljoonaluokan bisnekseksi. Vaativan urakan puikoissa häärää mestariohjaaja David Fincher.
Facebookin synnyn taustalla ovat tarinankerronnan historian vanhimmat elementit ystävyydestä, kateudesta ja petoksesta. Tämän kuvan antaa The Social Network, joka on puhtaasti fiktiivinen dramatisointi aiheesta, mutta jota on vaikea tarkastella muuten kuin ilmiön synnystä totuudenmukaisesti kertovana eepoksena. Tosielämän hahmoja klassisen tarinansa runkona hyödyntävä käsikirjoitus on pohjimmiltaan tutkielma ystävyyden rajoista ja siihen väliin kiilautuvasta vallanhimosta, mikä manifestoituu elokuvassa Facebookin kasvavana potentiaalina. Todelliset kateuden siemenet kylvetään maahan jo huomattavasti aiemmin.
Elokuvassa tärkeimpiin rooleihin on kiinnitetty Jesse Eisenberg Mark Zuckerberginä ja Andrew Garfield Eduardo Savierina. Yksi rinnakkaistarinoista on samaisten henkilöiden välinen lakitoimi, jossa Savier on haastanut entisen ystävänsä oikeuteen sopimusrikkomuksista. Elokuva pohjustaa tulevaa välirikkoa kumppanusten välillä samalla, kun toinen oikeustoimi vie tarinan vielä aikaisempaan vaiheeseen, Facebookin idean syntyyn. Kolmella eri kerronnan tasolla pelaaminen tuntuu ensialkuun sekavalta, mutta Fincher pitää langat tiukasti ja kiehtovasti käsissä. Aikajanalla sahaaminen voimistaa kohtausten tehoa kronologista kerrontaa paremmin ja auttaa ymmärtämään hahmojen kehityksen alku- ja loppupisteiden välillä.
Henkilötutkielman tärkeimmäksi tekijäksi muodostuvat luonnollisesti esitelmän pelaajat. Ensimmäisestä kohtauksesta lähtien Fincher tekee kerralla selväksi elokuvan fokuksen. Taidokas, kymmenen sivun käsikirjoituksen mittainen erodialogi Zuckerbergin ja hänen tyttöystävänsä (Rooney Mara) välillä baarissa pohjustaa paitsi näytelmän protagonistin myös koko näytelmän. Määrätietoisen Fincherin ja sointuvaa dialogia kirjoittavan Sorkinin välinen yhteistyö on saumattoman soljuvaa sanailua, jonka muuttaa lihaksi Eisenbergin erinomainen tulkinta älykkäästä, mutta sosiaalisesti vajaavaisesta nerosta. Luonnollinen dialogi nousee kohtaus toisensa perään paitsi kannattelemaan kokonaisia kohtauksia, myös määrittelemään hahmojen syvimmät olemukset.
Lahjakkaat näyttelijät hyödyntävät erinomaisen käsikirjoituksen pieteetillä. Sanojensa ohella Garfield ja Eisenberg onnistuvat myös pienillä eleillään välittämään katsojalle kumppanusten lujan ystävyyden sekä sen hiljalleen kohti vihamielisyyttä rapistuvan lopputuloksenkin. Armie Hammerin esittämät identtiset veljekset Cameron ja Tyler Winklevoss sekä Max Minghellan Divya Narendran ryhmittymä on kohtalokkaalla tavalla edistämässä Facebookin syntyä antamalla Zuckerbergille tarvittavan idean. Elokuvan kannalta tärkeistä hahmoista huolimatta kolmikko jää hivenen temaattisen tarinan varjoon. Sen sijaan suoraan kipupisteeseen ajautuu Napsterin luoja Sean Parker, jonka lipevää roolia pääsee tulkitsemaan Justin Timberlake. Viimeisenä niittinä, pakollisena pahana ja ainoa Facebookin koko potentiaalin tajuavana ja sen mahdollistamiseen pystyvänä henkilönä Parker tulee ystävysten kolmanneksi pyöräksi juuri ennen lopullista hajoamista. Timberlake yltää muiden näyttelijöiden tapaan erinomaiseen suoritukseen ja hallitsee niin määrätietoisen puheen kuin tärkeän elekielen.
The Social Networkin onnistumisen taustalla on lopulta vain yksi mies, David Fincher. Perfektionistisen visionsa avulla ohjaaja saa niin näyttelijöistä kuin koko tuotannosta 110-prosenttia irti, mikä myös näkyy lopputuloksessa. Jeff Cronenwethin ilmiömäinen kuvaus on tunnelmallista vähävalaistua kauneutta, jolle epämukavan vireen antaa Nine Inch Nails -mies Trent Reznorin ja Atticus Rossin uhkaava sävellys. Tekno- ja Industrial Metal -sävytteinen score saattaa alkuun kalskahtaa oudolta valinnalta, mutta monikerroksinen ambientti tukee elokuvan temaattisia tasoja uskomattoman hyvin. Ulkoisia puitteita kuvastavat haikean kauniit ja yksinkertaiset pianosoinnut yhdistyvät hahmojen sisäisiä ristiriitoja ilmentävän pahaenteisen ja alkukantaisen äänimassan avulla painostavaksi tunteeksi tuiki tavallisiin kohtauksiin.
Tekniikka
Uusinta HD-tekniikka hyödyntävä kuva on ilmiömäinen. 2.40:1-kuva on kauttaaltaan veitsenterävä ja mustan taso on virheetön. Vähäisellä valolla valaistut kohtaukset näyttävätkin äärimmäisen tunnelmallisilta. Värimaailma on aavistuksen kellertävä jälkituotannollisista syistä.
DTS-HD MA 5.1 -ääniraita on rauhallisesta elokuvasta huolimatta aktiivinen. Satunnainen taustahäly toisinnetaan erinomaisella tilakäytöllä peittämättä kuitenkaan keskikanavasta tulevaa päädialogia allensa. Takakanavat ja matalat taajuudet ovat tukemassa lähinnä musiikkia, joka antaa parhaimmillaan erinomaista potkua subwooferille.
Lisämateriaali
Ensimmäiselle levylle on jätetty kaksi kommenttiraitaa. Ensimmäisessä ohjaaja David Fincher käy läpi laajalti elokuvan tekovaiheita, juonellisia teemoja ja sävyjä sekä faktan ja fiktion yhdistämistä onnistuneeseen lopputulokseen. Toiselle kommenttiraidalle puhujan tehtäviin on pestattu käsikirjoittaja Aaron Sorkin sekä näyttelijät Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Armie Hammer ja Josh Pence. Raita on huomattavasti henkilökohtaisempi puhujien paljastaessa anekdootteja projektista, kertoen omista suorituksista ja niihin valmistautumisesta. Hetkittäisistä tauoista huolimatta kumpikin raita sisältävät paljon mielenkiintoista informaatiota elokuvan tuotannosta.
Toisen levyn avaava How Did They Ever Make a Movie of Facebook? on puolitoistatuntinen mammuttidokumentti, joka on jaettu kuvauspaikkojen mukaan neljään osaan. Kulissien takaisista materiaaleista ja haastatteluista koostettu dokumentti tarjoaa mielenkiintoisen katsauksen Fincherin perfektionismiin, tyyliin ohjata elokuvaa sekä koko tuotantoprosessiin. Haastateltaville on annettu suhteellisen vapaat kädet sanomisiinsa ja henkilökohtaisista pettymyksistäkin kuullaan mukavasti.
Jäljelle jäävät osiot olisi hyvin voinut mahduttaa varsinaiseen dokumenttiinkin. Noin kymmenminuuttinen Jeff Cronenweth and David Fincher on the Visuals käsittelee lyhyemmin elokuvan valaisua ja sen vaikutusta tarinankerrontaan. Angus Wall, Kirk Baxter and Ren Klyce on Post on parikymmentä minuuttinen katsaus elokuvan leikkaukseen, äänimaailmaan sekä pieniin yksityiskohtiin kohtauksissa. Mielenkiintoinen Trent Reznor, Atticus Ross and David Fincher on the Score on parin kymmenen minuutin pituinen tarkastelu elokuvan omaperäiseen musiikkiin ja sen juonen teemoja noudatteleviin vivahteisiin. Lyhyt Swarmatron esittelee samaan aiheeseen liittyen uniikin äänentekolaitteen, jolla valtaosa elokuvan sävellyksistä luotiin.
Viimeisenä levyltä löytyy vielä yksi elokuvan sävellys kokonaisuudessaan sekä sen vaihtoehtoinen versio kuunneltavaksi In the Hall of the Mountain King -osion alaisuudesta. Ruby Skye VIP Room jakaa taas elokuvan klubikohtauksen neljään osaan (harjoitukset, haastattelut, alustava kuvaus ja tekninen tiedustelu), jotka on mahdollista katsoa joko yhtenä näkymänä tai erikseen. Ensimmäisellä vaihtoehdolla kuultava ääniraita on siitä, mikä neljästä vaihtoehdosta on kulloinkin valittuna.
Yhteenveto
The Social Network on monitasoinen karaktääritutkielma ystävyydestä ja sen lopullisesta tuhosta.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja