Elokuva
On vuosi 2048 ja maapallon väestö on laajentanut reviiriään myös muille planeetoille. Douglas Quaid (Arnold Schwarzenegger) on normi duunari, jota kiusaavat oudon aidon tuntuiset unet vaarallisista tehtävistä Mars-planeetalla. Vaimonsa Lorin (Sharon Stone) vastustuksesta huolimatta Douglas päättää vastata Rekall-yhtiöiden tarjoamaan palveluun, jossa kohdehenkilöön istutetaan aidon oloisia muistoja suurista seikkailuista ilman, että joutuisi matkustamaan ja maksamaan lomakokemuksista. Jotain menee kuitenkin Rekallissa vikaan, ja Doug saa huomata joutuneensa keskelle valtataistelua, jossa ilman armoa keskenään kähinöivät tyrannimaisen Vilos Cohaagenin (Ronny Cox) ja tämän umpihullun käsikassaran Richterin (Michael Ironside) sotilaalliset joukot sekä mystisen Kuaton (Marshall Bell) johtama maanalainen mutanttiarmeija. Doug saa avukseen ronskiotteisen vapaustaistelijan Melindan (Rachel Ticotin), joka paljastaa tämän menneisyydestä jotain äärimmäisen vaarallista ja jo kertaalleen poispyyhittyä.
Kotimaassaan Hollanissa 1970-luvun alussa uransa lentoon rohkeilla ja kuuluisilla elokuvillaan polkaissut ohjaaja Paul Verhoeven saapui Amerikkaan 1980-luvun puolivälissä, ja ensitöikseen Hollywoodissa tekaisi yhden moderneista scifiklassikoista, huikean ja ultraväkivaltaisen dystopian Robocop (1987). Elokuva oli menestys ja se avasi Verhoevenille mahdollisuuden tarttua Philip K. Dickin huikeaan tieteisnovelliin We Can Remember It For You Wholesale, ja siitä Alienilla (1979) kuuluisuutta ja mammonaa saaneen käsikirjoittajakaksikon Dan O`Bannonin ja Ronald Shusettin unelmakaupungissa liki kymmenen vuotta jo kiertäneeseen elokuvasovitukseen, joka sai nimekseen Total Recall.
Yksi valmistumisvuotensa, 1990, suurimpia menestyksiä oli, ja on yhä, malliesimerkki siitä, miten erinomaiseksi lopputulos muodostuu, kun asialla ovat juuri oikeat tekijät ja juuri oikeaan aikaan. Verhoevenin raivokas ja väkivaltaa kaihtamaton ohjaustyö yhdistettynä kuvaaja Jost Vacanon energiseen kameratyöskentelyyn ja leikkaajien Carlos Puenten ja Frank J. Uriosten taitavaan ja hektiseksi rytmitettyyn editointiin loivat valkokankaille illuusion, jollaista ei oltu ennen nähty. Kun kekseliäs ja runsaasti ajatuksen aihioita tarjoillut käsikirjoitus kruunattiin vielä make-up-guru Rob Bottinin mielikuvituksellisilla erikoisefekteillä ja pääroolissa elämänsä praimissa touhunneen massivisen Arnold Schwarzeneggerin aivan nappiin vedetyllä roolisuorituksella, voidaan puhua todellisesta tieteiselokuvan klassikosta.
Raaka-Asrka on siis hyvässä iskussa, mutta niin ovat myös muut elokuvan tähdet. Sharon Stone antaa esimakua todellisesta biatchista, joka poiki sen todellisen läpimurron kahta vuotta myöhemmin elokuvassa Basic Instinct - vaiston varassa (1992), niin ikään Verhoevenin väkivaltaa ja seksiä vierastamattomassa ohjauksessa. Rachel Ticotin antaa tummana sankarittarena Stonen blondille paholaiselle hyvän vastuksen, Ronny Cox piirtää hyisen kuvan suuruudenhullusta megalomaanikosta, eikä monista sekopäärooleistaan tuttu Michael Ironside ole koskaan ollutkaan psykoottisempi kuin Total Recallin vaarallisimpana tappajana, umpihulluna Richterina.
Kivutta kokonaiset 22 vuotta säilynyt Total Recall, ja varsinkin sen Ultimate Rekall Edition, ovat pakollista mannaa kaikille scifi- ja toimintagenren ystäville, tarjoten paitsi erinomaisen elämyksen niin kuvan- kuin äänenelaadultaankin, myös tuhdin tukun taustatietoa ja mielenkiintoisia dokumentteja siitä, miten oikea klassikko tehdään.
Tekniikka
Teräväpiirtosiirto on onnistunut erinomaisesti tuoden esiin alkuperäisen rikkaan värimaailman ja erikoisefektien sekä trikkikuvauksen paletin. Värimäärittely on tehty ajan henkeen sopivasti ja kokonaisuutta korostaa tanakka mustan taso. Ääniraita toimii niin ikään moitteetta dialogin, mielikuvituksellisten äänitehosteiden ja varsinkin säveltäjä Jerry Goldsmithin komean scoren osalta. Mixaus on dynaaminen ja kaikkia kanavia tehokkaasti hyötykäyttävä.
Lisämateriaali
Muhkea kattaus extroja sisältää kaksi kommenttiraitaa, joista ensimmäisessä jutustelevat Arnold Schwarzenegger ja ohjaaja Paul Verhoeven. Kaksikon kommentointi on paikoin hauskaa kuunneltavaa hyperaktiivisen Verhoevenin varastaessa shown painokkaampaan sanomiseen keskittyvältä Arnoldilta. Toinen ääniraidoista sisältää elokuvan kuvaajan Jost Vacanon ja kirjailija/ohjaaja Marko Kregelin jutustelua, ja on anniltaan huomattavasti enemmän teknisyyteen keskittyvä, mutta myös äärimmäisen mielenkiintoinen ja yksityiskohtia paljastava.
Liki tuntinen Imagining Total Recall marssittaa kameran eteen ison määrän elokuvan tuotannossa mukana olleita henkilöitä ja antaa hyvän kuvan siitä, millaista yhtä aikakautensa kalleimmista spektaakkeleista oli tehdä kovan paineen alaisena. The Special Effects-osio keskittyy nimensä mukaisesti Total Recallin innovatiivisiin tehosteisiin ja Restoration Comparison näyttää miten paljon hallitusti tehty teräväpiirtosiirto on vaikuttanut elokuvan julkituontiin.
Mukana on myös Paul Verhoevenin upouusi liki tuntinen haastattelu, joka antaa aivan uuden näkökulman yli kahdenkymmenen vuoden takaisiin tapahtumiin, ohjaajan ominaisen energisesti esitellessä ja eritellessä elokuvan satoja herkullisia yksityiskohtia. Ääneen pääsevät myös scifi-tutkija Stéphane Bourgoin, joka analysoi Philip K. Dickin maailmaa, sekä ranskalaisen Kaméléon- efektipajan työntekijät, jotka taustoittavat Total Recalliin huikeat metamorfoosit luoneen Rob Bottinin vaikuttavimpia luomuksia. Valmistumisajankohtana tehty vanhempi Making of sisältää hauskoja Rekall-yhtiön mainoksia ja levyltä löytyy myös elokuvan traileri sekä kuvagalleria.
Yhteenveto
Yksi kaikkien aikojen hurjimmista tieteiselokuvista, joka on myös viimeisiä perinteisistä käsityönä tehdyistä fantasioista ennen digitaalista vallakumousta, hakkaa mennen tullen tänä vuonna valmistuneen uusioversion. Vanhassa vara parempi.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja