The Northman
Jussi U. Pellonpää, Pe, 22/04/2022 - 07:24

Elokuva

On vuosi 895. Viikinkikuningas Aurvandill (Ethan Hawke) on palannut sotaretkeltään kuningatar Gudrúnin (Nicole Kidman) ja poikansa, nuoren prinssi Amlethin (Oscar Novak) luokse Islantiin, kun kuninkaan veli Fjölnir (Claes Bang) kääntyy herraansa vastaan. Ruman kuoleman täpärästi välttänyt Amleth pakenee, mutta vannoo palaavansa takaisin ja kostavansa petoksen. 19 vuotta myöhemmin prinssi (Alexander Skargård) palaa kotimaahansa ottamaan sen, mikä hänelle kuuluu, muassaan Olga, noitavoimat hallitseva velho (Anya Taylor-Joy), eikä verenvuodatukselle ole tulla loppua.

Käsikirjoittaja/ohjaaja Robert Eggersin ura ei ole vielä järin pitkä, mutta sitäkin vaikuttavampi. 2015 ensi-iltansa saanut The VVitch: A New-England Folktale oli pelottavan puhdas primaalikauhun edustaja, joka esitteli maailmalle uuden tähden, Anya Taylor-Joyn. Neljä vuotta myöhemmin, 2019, valkokankaat valoitti järisyttävä hulluuden kuvaus The Lighthouse, mustavalkoinen mestariteos, jonka päärooleissa vaikuttivat ja vakuuttivat Willem Dafoe ja Robert Pattinson. Nyt Eggersin uusin, arvostetun islantilaisen runoilija-säveltäjä-kirjailija Sjónin (Sigurjón Birgir Sigurðsson) kanssa käsikirjoitettu The Northman ottaa käsittelyynsä vuosisatoja vanhat viikinkilegendat, ja tekee sen tavalla, joka tuntuu sisuksissa saakka.

Eggersin luoma maailma on brutaalin väkivaltainen, veren ja kuoleman kyllästämä helvetin esikartano, mutta myös historiallisilta faktoiltaan mietitty, mahdollisimman autenttinen kokemus, jonka luomisessa ovat auttaneet mm. arkeologi Neil Price sekä kotimaansa mytologiaa tutkinut Johanna Katrin Fridriksdottir. Monista eri lähteistä ja kansataruista koostettu käsikirjoitus on osa skandinaavista folklorea, jota pidetään myös perustana Shakespearen Hamletille, joka onkin anagrammi sanasta Amleth.

The Northman on huikea elämys, ultraväkivaltainen ja brutaali, mutta myös koskettava ja omalla tavallaan äärimmäisen kaunis elokuva. Jo The Lighthousessa taitonsa näyttäneen pääkuvaaja Jarin Blaschken kompositiot, valojen ja varjojen leikki on liki täydellistä elokuvainstrumentin hallintaa. Julmat ja veriset toimintakohtaukset ovat tarkasti koordinoituja, pitkillä otoilla askeettisen maailman eläväksi tuovaa kuvakerrontaa, joka luo aivan omalaisensa atmosfäärin, jota vielä korostaa Robin Carolanin ja Sebastian Gainsboroughin hypnoottisesti muriseva musiikki. Tunnetasolla verrokeita voisivat olla Alejandro González Iñárritun The Revenant (2015) sekä tietenkin John Miliusin Conan The Barbarian (1982), joissa kummassakin päähenkilöä ajoi eteenpäin kaiken tieltään polttava kostonhimo. Eggersin tinkimätön ja kaikesta turhasta riisuttu kostodraama ulvoo ja karjuu puhdasta vihaa niin kovaa ja korkealta, että lahjattomamman tekijän kynsissä hirviöstä olisi voinut tulla jopa koominen, mutta The Northmanissa ei ole mitään hauskaa.

Alexander Skarsgård tekee uransa hurjimman roolityön pääroolissa Amlethina, fyysisestikin äärimmäinen tulkinta tulee suoraan sydämestä. Naisrooleista tärkeimmät, Anya Taylor-Joyn Olga sekä Nicole Kidman kuningataräiti Gudrún, ovat myös harkituista palasista luotuja. Willem Dafoe nähdään Heimir the Foolin roolissa ja myös yksi Islannin suurimmista kansainvälisistä tähdistä, artisti ja näyttelijä Björk, tekee paluun valkokankaille.

Yhteenveto

The Northman on yksi kuluvan vuoden rankimmista teoksista, kuin lihaksi tullut kosto ja raivo. Eläimellinen epookki.



Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016