Alkuperäinen nimi: 
The Survivor
Lajityyppi: 
Julkaisija: 
Valmistusvuosi: 
2021
Ohjaaja: 
Käsikirjoittaja: 
Musiikki: 
Ikäsuositus: 
16
Kesto: 
129
The Survivor
Jussi U. Pellonpää, Pe, 10/06/2022 - 08:09

Elokuva

1940-luvun lopussa puolanjuutalainen nyrkkeiljä Harry Haft (Ben Foster) tekee uraa Yhdysvalloissa saadakseen nimeä, jotta kadonnut nuoruudenrakastettu Leah (Dar Zuzovsky) saisi tiedon, että hän on selvinnyt sodasta hengissä. Harryn menneisyydestä kiinnostuu myös journalisti Emory Anderson (Peter Saarsgard), joka paljastaa traagisen tapahtumaketjun Auschwitzin keskitysleirillä, missä natsiupseeri Dietrich Schneider (Billy Magnussen) keksi järjestää hupia kollegoillen ja samalla tienata vedonlyönnillä rahaa laittamalla Harryn nyrkkeilemään vankitovereitaan vastaan. Voitolla Harry saa jatkaa elämäänsä, mutta tappion kokeneet teloitetaan heti kongin soidessa.

Veteraaniohjaaja Barry Levinsonin kulta-aika sijoittu 1980-luvulle, jolloin ensi-iltansa saivat mm. hittielokuvat Diner (1983), Voittajan paluu (1984), Young Sherlock Holmes (1985), Hyvää huomenta, Vietnam (1987) sekä Oscar-voittaja Sademies (1988). Tasaisesti elokuvia koko ajan tehneen Levinsonin ura ei enää myöhemmin ole noussut yhtä vahvaan lentoon, vaikka hyviäkin esityksiä on ilmaantunut vuosien varrella. Viimeisten kahdeksan vuoden tv-putken katkaisi vuonna 2021 draama The Survivor, joka kertoo tositarinan keskistysleirin kauheuksista selvinneestä Harry Haftista. The Survivorin on käsikirjoittanut Justine Juel Gillmer perustuen Harryn pojan, Alan Scott Haftin kirjoittamaan elämäkertaan isästään.

Levinson ohjaa varmalla kädellä kahteen aikajanaan jakautuvaa elokuvaa, värilliseen ”nykyhetkeen” 1949 New Yorkissa ja mustavalkoisiin takaumiin keskitysleiriltä. The Survivor tutkii ja analysoi vahvoin vedoin syyllisyyden taakkaa, joka vaikuttaa jokaiseen sekuntiin elämässä, pitää hereillä öisin eikä anna rauhaa valveillakaan. Käsikirjoitus sortuu kuitenkin paikka paikoin turhaan selittelyyn sen sijaan, että antaisi hyvien näyttelijöiden tehdä työtään ilman sanoja, ja yhtä lailla turhankin suoraviivainen kerronta kärsii nyanssien puutteesta. Teknisesti The Survivor on kuitenkin kaikin puolin laatutyötä, George Steelin käsivarakamera tuo keskitysleirin kohtauksiin vielä yhden ylimääräisen ulottuvuuden lisää, kun taas kohtaukset Isossa omenassa ovat komeasti lavastettua epookkia. Lisäarvo on myös mastero Hans Zimmerin koskettavalla scorella.

Koko homman dynamona on aina erinomainen, mutta jostain syystä harmittavan usein vain sivuosiin valittava Ben Foster, joka näyttää jälleen kerran tulkintansa todellisen voiman. Fosterin fyysinen metamorfoosi on liki Robert DeNiron Kuin Raivo Härkä (1980) muodonmuutoksen luokkaa tikunlaihasta Auschwitzh-vangista kovaan tikkiin pumpattuun ammattipugilistiin. Billy Magnussen piirtää tavallista natsihirviötä monikulmaisemman kuvan opportunistisesta Schneiderista. Vicky Krieps tekee niin ikään hyvää työtä Miriam Wofsonikerina, joka työskentelee agentuurissa, joka auttaa sodan uhreja löytämään sukulaisiaan. Peter Saarsgard nähdään Harryn salaisuuden paljastavana ja samalla juutalaisyhteisön vihan tätä kohtaan herättävänä journalistina. Nimekkäimmät sivarit ovat John Leguizamo ja Paul Bates Harryn valmentajina Pepenä ja Louisina sekä Danny DeVito mestari Rocky Marcianon (Anthony Molinari) kehänurkkavastaava Charlie Goldmanina.

Yhteenveto

The Survivor on julma, mutta myös koskettava tositarina, mutta kerronnaltaan se olisi voinut olla monimuotoisempikin..



Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016