Alkuperäinen nimi: 
The Boys from Brazil
Julkaisija: 
Valmistusvuosi: 
1978
Valmistusmaa: 
Musiikki: 
Ikäsuositus: 
K15
Kesto: 
119
Brasilian pojat
Jari Tomppo, Ma, 24/01/2005 - 00:00

Elokuva

Toisen maailmansodan päätyttyä melkoinen joukko saksalaisia sotarikollisia pakeni Etelä-Amerikkaan, jossa heille auliisti myönnettiin turvapaikka. Tässä siirtolaisten joukossa maisemaa vaihtoi myös tohtori Josef Mengele, joka tunnetaan vähemmän mairittelevalla lisänimellä Auschwitzin Kuoleman enkeli. Mengelen keskitysleirissä suorittamat hirviömäiset ihmiskokeet muodostavat kokonaisen kappaleen ihmiskunnan synkintä historiaa. Ei siis ole ihme, että hän oli aina kuolemaansa saakka vuonna 1979 eräs ihmiskunnan etsityimmistä sotarikollisista.

Kun Franklin J. Schaffnerin (Apinoiden planeetta, 1968) ohjaama, Ira Levinin menestyskirjaan perustuva, Brasilian pojat -elokuva vuonna 1978 sai ensi-iltansa, Mengele oli vielä elossa, jossakin Etelä-Amerikassa. Omalla tavallaan se teki elokuvasta tuoreeltaan vielä hätkähdyttävämmän. Pyörihän maailmalla aina Kuoleman enkelin poismenoon saakka toinen toistaan villimpiä huhuja Mengelen viidakossa suorittamista ihmiskokeista.

Poliisiopisto-elokuvista tutun Steve Guttenbergin näyttelemä Barry Kohler on nuori natsinmetsästäjä, joka Paraguayssa aavistelee olevansa suuren jutun jäljillä. Kaupungin laitamilla sijaitsevaan kartanoon saapuu useita etsintäkuulutettuja sotarikollisia. Tilaisuuden koollekutsujaksi osoittautuu Gregory Peckin hyytävästi tulkitsema Josef Mengele, joka tarjoaa tehtävän paikalle kutsutuille arjalaisen rodun valioyksilöille. Kahden ja puolen vuoden aikana heidän on surmattava 94 miestä eri puolilla maailmaa. Miehet ovat kuolinhetkellään 65-vuotiaita. He ovat pääsääntöisesti perheellisiä valtion virkamiehiä ja heidän kuolemansa pitää näyttää tapaturmalta. Kohteet eivät ole juutalaisia, ja tehtävä on äärimmäisen tärkeä arjalaisen rodun tulevaisuuden kannalta. Enempää Mengele ei suostu tappajille tehtävästä kertomaan.

Kohler oivaltaa tekeillä olevan jotakin todella suurta, joten hän ottaa yhteyttä kuuluisaan natsien metsästäjään, Ezra Liebermannin (Laurence Olivier). Wienissä asuva Lieberman on kuitenkin jo vanha ja väsynyt mies, joka ei pysty edes maksamaan ränsistyneen asuntonsa vuokraa. Hän suhtautuukin Kohlerin tietoihin peittelemättömän epäuskoisesti. Kun puhelu kuitenkin yllättäen katkeaa, samalla hetkellä kuin Kohlerin elämänlanka katkeaa, alkaa Liebermann epäillä nuoren amerikkalaisen puheissa olevan sittenkin perää.

Liebermann ryhtyy selvittelemään tapaturmaisella tavalla kuolleiden 65-vuotiaiden miesten taustoja. Muutaman onnekkaan sattuman kautta hän pääsee Mengelen jäljille oivaltaen, mistä Kuoleman enkelin kammottavassa suunnitelmassa on kyse: Mengele on onnistunut siinä, mistä tiedemiehet ovat haaveilleet kautta aikojen - ihmisen kloonaamisessa. Kohteekseen hän ei ole valinnut sen vähäisempää persoonaa kuin johtajansa, Adolf Hitlerin. Pelkkä solujen kahdentaminen ei kuitenkaan riitä, vaan tulevan johtajan kasvuolosuhteet on luotava mahdollisimman samanlaisiksi kuin alkuperäiskappaleella. Hitlerin isä kuoli tapaturmaisesti 65-vuotiaana, pojan ollessa 13-vuotias.

Elokuvassa esitetyt kloonaamisen tieteelliset taustat ovat lukemieni asiantuntijalausuntojen mukaan hämmästyttävän todenmukaisia. Näin ei suinkaan asian laita ole useimmissa kyseisen aiheen ympärillä pyörivissä elokuvissa.

Gregory Peck ja Laurence Olivier elokuvan keskeisissä rooleissa tekevät erinomaista työtä. Etenkin Olivierin näyttelemä elämäänsä väsynyt Liebermann on todella vakuuttava hahmo, joka tietenkin pohjautuu kuuluisaan tosielämän natsimetsästäjään Simon Wiesenthaliin. Usein sankarirooleissa nähty Peck onnistuu tekemään Mengelestä erittäin karismaattisen, ja samaan aikaan äärimmäisen hirviömäisen hahmon. Hyvää työtä tekee myös Mengelen esimiehenä nähtävä James Mason omassa roolissaan.

Kuva
Kuva on anamorfinen, kuvasuhteella 1.85:1. Tämä on tiettävästi ensimmäinen anamorfinen DVD-julkaisu Brasilian pojista. Ainakin USA:ssa, Englannissa ja Australiassa elokuva on julkaistu vain letterbox-muodossa.

Elokuvan iän huomioiden kuvan laatua voinee pitää tyydyttävänä. Kuvassa esiintyy jonkin verran kohinaa ja tummemmissa kohtauksissa yksityiskohtien toisto jättää toivomisen varaan. Värit toistuvat pääsääntöisesti puhtaasti, mutta muutamissa kohtauksissa kuva näyttää hivenen haalealta.

Verrattuna Scanboxin aikaisemmin julkaisemaan, 1.33:1-kuvasuhteelle pan&scannattuun versioon, on tämä uusi julkaisu huomattava parannus.

Ääni
Tarjolla on aitoa ja alkuperäistä monoääntä kahdesta etukanavasta. Elokuvan dialogi toistuu kelvollisesti, joskin Laurence Olivier puhuu sen verran paksulla aksentilla, että hänen puheestaan on vaikea saada selvää.

Mitään tilavaikutelmaa ääniraita ei luonnollisestikaan pysty tarjoamaan, ja myös elokuvan vähäiset äänitehosteet jäävät jokseenkin ponnettomiksi.

Jerry Goldsmithin elokuvaan säveltämä musiikkiraita on tekijältään rutiinityötä, joka toimii kelvollisesti tapahtumien taustalla.

Lisämateriaali
Levy ei sisällä mitään lisämateriaalia.

Yhteenveto
Brasilian pojat on hyvien näyttelijöiden kannattelema, selvästi keskitasoa parempi trilleri, joka säilyttää jännityksensä loppumetreille saakka.

DVD:n tekninen taso ei silmiä häikäise, mutta kyllä tämän kanssa toimeen tulee.

Kuvasuhde: 
1.85:1
Anamorfinen: 
Anamorfinen
Alkuperäiskieli: 
Levymäärä: 
1
Aluekoodi: 
Lisätietoa: 
Kiitokset Future Filmille arvostelukappaleesta.
Ääni: 
Dolby Digital 2.0 Mono
Arvosana DVD:lle: 
Arvosana kuvasta: 
Arvosana äänestä: 
Arvosana bonusmateriaaleista: 
Kuvagalleria: 


Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016