Alkuperäinen nimi: 
The Company
Julkaisija: 
Valmistusvuosi: 
2007
Valmistusmaa: 
Ohjaaja: 
Musiikki: 
Ikäsuositus: 
15
Kesto: 
276
Company, The
Sami Turunen, Ma, 18/02/2008 - 00:00

Elokuva
Toisen maailmansodan jälkeinen kylmä sota synnytti Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton välille valtakamppailun maailman herruudesta, jota käytiin avoimien taistelukenttien sijasta kabineteista käsin räikeän propagandan, massiivisen ydinasevarustelun ja vakoilun avulla. Yli 40 vuotta kestänyttä aikakautta hyödynsi myös länsimainen elokuvateollisuus, joka hollywoodilaisittain alleviivasi kommunistit päivän politiikan mukaisesti arkkivihollisiksi, joiden ilkeät aikeet lännen sankarit tekivät tyhjiksi omaan räjähtävän viihdyttävään tyyliinsä.

Kylmä sota teki laskelmoidusti varjojen takaisesta vakoilusta mediaseksikästä ja muokkasi tummaan virkapukuun sonnustautuneista agenteista mystisiä hahmoja, joiden salailun ja jatkuvan vaaran sävyttämä maailma oli ylipääsemättömän kiehtova. FBI:n ja CIA:n vakavakasvot herättivät pelonsekaista kunnioitusta ja syöpyivät ikonisoituina kansallissankareina jokaisen amerikkalaisen mieleen. Ilmiö "Miehet mustissa" oli syntynyt.

Totuus oli agenttien kohdalla kuitenkin fiktiota karumpi ja koruttomampi. Tuhannet elämänsä olan yli vilkuiluun velvoittaneista altisti itsensä vaaraan pientä virkamiespalkkaa vastaan, koska halusi palvella maataan patrioottina. Vuonna 2007 valmistunut kolmiosainen minisarja The Company tarttuu juuri tähän teemaan hyläten puhkikuluneen sankaritehtailun sekä mustavalkoisen vastakkainasettelun idän ja lännen välillä. Sodassa ei pitäisi olla sankareita, eikä kylmän sodan tulisi olla poikkeus.

Eletään vuotta 1954, kun idealisti Jack McCauliffe (Chris O'Donnell) valmistuu yhdessä kahden ystävänsä kanssa Yalen yliopistosta. Leo Kritzkyn (Alessandro Nivola) ja Yevgeny Tsipinin (Rory Cochrane) neuvostojuurista huolimatta kolmikon elämänkatsomukselliset mielipide-erot ovat viattoman filosofisia ja peilaavat romantisoituun aikaan ennen sotaa. Opiskelujen jälkeen ystävysten tiet eroavat Jackin ja Leon värväytyessä CIA:n salaiseen palveluun. Amerikkalaistunut Yevgeny palaa takaisin Neuvostoliittoon ja saa vasten tahtoaan selville hänelle valmiiksi pedatun tulevaisuuden KGB-agenttina. Velvollisuus ja isänmaallisuus alkavat muovata huolettomista nuorukaisista aikuisia miehiä.

Tarina seuraa päähenkilö Jackin kehittyvää uraa ja sen ympärillä muuttuvaa maailmaa läpi vuosikymmenten, keskittyen 1950-luvun tapahtumiin. Jo ensimmäisellä komennuksella Berliinissä vakoilun kylmät kasvot paljastuvat, kun kenttäpomo Harvey Torritin (Alfred Molina) elossapysymiskoodista välittämättä Jack rakastuu tiedonantajana toimivaan saksalaiseen ballerinaan sillä seurauksella, että tämä paljastuu ja saa surmansa. Samalla pintaan nousee vahva epäily CIA:n salaisia tietoja vastapuolelle vuotavasta myyrästä. Koodinimi Sashan henkilöllisyyden jäljittäjäksi ryhtyy alan spesialisti James Angleton (Michael Keaton), joka on tunnettu maineekkaan nuuskimiskykynsä lisäksi vainoharhaisesta luonteestaan.

Vuosien vieriessä komennukset vievät Jackin mm. keskelle Unkarin veristä kansannousua 1956 ja ydinasekriisiin johtanutta Sikojenlahden maihinnousua 1961. Operaatioiden epäonnistumisiin johtaneet tietovuodot vahvistavat Sashan olemassaolon ja nakertavat yhä pahenevassa määrin päähenkilöiden elämää. Etenkin Angletonin piina käy sietämättömäksi hänen etsiessä toistuvia rutiineja myyrän toiminnasta. Kuka tahansa voi olla salaisen identiteetin takana, eikä keneenkään voi luottaa - ei edes "firman mieheen".

The Companyn kertomat neljä vuosikymmentä on jaettu kolmeen reiluun puolitoista tuntiseen jaksoon. Minisarjan pääpaino (kaksi jaksoa kolmesta) on keskittynyt valtataistelun kylmimpään aikaan 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa, ja ikääntyvien päähenkilöiden elämänvaiheita luodataan myöhemmin pidemmin harppauksin. Sarjan päätösosassa Sashan ajojahti saa pakkomielteisiä piirteitä ja loppua kohden esille nousee myös lähes puolivuosisataa kytenyt kysymys: kuka voitti ja mihin hintaan?

Kuvaajana paremmin tunnettu ohjaaja Mikael Salomon (mm. Band Of Brothers) pitää Robert Littellin samannimiseen The Company -bestselleriin perustuvalla televisiosovituksella katsojan tiukasti otteessaan. Salomon saa nimekkäästä kaartista kiitettävästi kaiken tarvittavan irti, suodattaen tämän ammattitaidon draaman ja jännityksen läpi niin, että tuloksena on erittäin tiivistunnelmainen kokemus. Oman osaamisensa minisarjalle antavat tuottajina toimineet ohjaajaveljekset Ridley ja Tony Scott, joiden kädenjälki erottuu jälleen edukseen visuaalisessa kerronnassa.

Pöhöttynyt Chris O'Donnell nousee uransa parhaimpaan suoritukseen sitten Naisen tuoksun (1992), Alfred Molina vakuuttaa vakavanaamaisena oppi-isänä ja Michael Keatonin alati palavan tupakan karhentama ääni yhdistettynä hienosti tulkittuun paranoiaan eivät jätä kylmäksi. Lukuisten sivuosien olemassaolo osana tarinaa on myös juonen luonteen takia perusteltua ja näyttelijöiden vahvat suoritukset täydentävät upeasti kokonaisuutta. Sashan henkilöllisyys pysyy odotetusti piilossa loppumetreille asti, vaikka kutkuttavan lähellä paljastumista käydään monta kertaa.

Vaikka sarja ansaitsee paljon ylistystä osakseen, jää siitä lopulta puuttumaan kuitenkin se kuuluisa "jokin". Tiukempi epäily ja vastakkainasettelu päähenkilöiden välillä sekä piinaavammat tilanteet kenttäkomennuksilla olisivat voineet luoda kaivatun loppusilauksen. Lisäksi fiktiivinen tarina ei kerro mitään uutta vaan kertaa jo kirjoitetun historian tapahtumia. Tosin kaiken minkä The Company tekee, se tekee sen ihailtavan mielenkiintoisesti. Varjoissa kulkevat vakoojat kiinnostavat edelleen, vaikka sankareita ei tällä kertaa nostetakaan esille.

Tekniikka

1.78:1-suhteen laajakuva toistaa tummiin sävyihin verhotun minisarjan upeasti. Lämpimiä värejä ei palettiin ole eksynyt, sillä auringonvalokin on pitkälti kylmän sinisävytteistä. Muutenkin väritaso on varsin valju, mikä sopii sarjan teemaan täydellisesti. Laadultaan kuva on kirkas, eikä kohinaa esiinny. Sarjan lavastus ja lokaatiot tuntuvat myös uskottavan aidoilta.

Julkaisun Dolby Digital 5.1 -ääni potkii kiitettävän dynaamisesti ja mataliin taajuuksiin painottunut äänimaailma jättää tarpeeksi ilmaa myös dialogille. Säveltäjä Jeff Beal on loihtinut taustalle loistavasti toimivan scoren, joka onnistuu luomaan tarinaan niin tiivistyvää jännitystä kuin surullisen melankolisia sointujakin.

Lisämateriaali

Julkaisu ei sisällä lisämateriaalia.

Yhteenveto
Yli 40 vuotta kestäneen kylmän sodan tiivistunnelmainen kuvaus The Company poikkeaa edukseen valtavirralle väritetyistä romantisoiduista sankariagenttitarinoista. Vahvat näyttelijäsuoritukset vievät mukanaan syvälle salailun maailmaan.

Kuvasuhde: 
1.78:1
Anamorfinen: 
Anamorfinen
Alkuperäiskieli: 
Levymäärä: 
3
Aluekoodi: 
Ääni: 
Dolby Digital 5.1
Arvosana DVD:lle: 
Arvosana kuvasta: 
Arvosana äänestä: 
Arvosana bonusmateriaaleista: 
Kuvagalleria: 


Copyright © FilmiFIN 2004 - 2016