Elokuva
Japani, 1800-luvun loppu ja Meiji-ajan alku. Vanhojen aikojen ja perinteiden kunnioittajat on saarrettu nurkkaan nykyaikaistuvan Japanin tieltä. Nyt he ovat nousseet herrojaan vastaan, taistellen keisarin puolesta uuden ajan edustajia vastaan - taistellen samalla keisaria vastaan. Samurait; pelottomat, kurinalaisen säännöstön noudattajat, vanhan kunnioittajat ja yhteiskunnasta eristäytyneet soturit, he ovat uuden ajan tiellä viimeiseen asti.
Tuohon aikaan Japani niin ikään osti tietoa nykyajasta muiden maiden kautta (mm. Ranska, Englanti ja USA) ja lähettivät omia diplomaattejaan ja muita edustajiaan ottamaan oppia esimerkiksi Euroopan maiden tavoista ja kulttuurista. Katkeroitunut, intiaanisotien kauhut maassaan kokenut, ratsuväen kapteeni Nathan Algren (Tom Cruise) palkataan kouluttamaan Japanin keisarillista armeijaa taistelukuntoiseksi, nykyajan sodankäynnin metkut osaavaksi yksiköksi. Häntä vastaan asettuu peloton samurai-johtaja Katsumoto (Ken Watanabe). Miesten unohtumaton kohtaaminen antaa heille perusteet oppia toisistaan lisää.
Elokuvan sielu koostuu Bushidon (soturin tie) tulkinnasta. Rehellisyys, kunnioittaminen, kunnia, oikeudenmukaisuus ja vilpittömyys ovat ne hyveet, joilla tarinaa viedään eteenpäin ja nämä hyveet opittuaan Algren kasvaa ihmisenä ja oppii hyväksymään asiat itsessään ja maailmassa. Ken Watanaben upeasti tulkitsema Katsumoto, samurai-sotureiden johtaja, toimii tässä ikään kuin katalysaattorina.
Elokuvan upeat maisemat ja joukkotaistelut on kuvattu Uudessa-Seelannissa ohjaaja Edward Zwickin johdolla. Zwickin edellisiin ohjaustöihin kuuluu muun muassa aikaansa edellä ollut, mutta syyskuun 9. päivä varsin ajankohtaiseksi noussut Poikkeustila (The Siege). Viimeinen samurai-elokuvaa on osittain kuvattu myös Japanissa ja Pohjois-Amerikassa. Pääosaa merkillisen jäykin kasvonilmein näyttelee Tom Cruise, joka on myös yksi elokuvan tuottajista.
Elokuvan Japani-kuvaus on erittäin vakuuttavaa, vaikka ohjaus-, kamera- ja leikkaustyyli onkin varsin perinteisellä pohjalla. Myös Ken Watanabe loistaa omassa roolissaan (Oscar-ehdokkuus ei tullut turhan takia). Muutkin japanilaisnäyttelijät osaavat olla todella vaikuttavia rooleissaan esimerkkeinä mainittakoot Algrenin kohtaaman Hirotaro-samurain Taka-vaimoa esittävä tunteikas ja kaunis Koyuki ja samurai-kylän miekkamestaria tulkitseva Hiroyuki Sanada. Hieman teennäistä teatterinäyttelemistä mukaan tuovat Tony Goldwyn ja Billy Connoly, mutta tuo teennäisyys, joka korostuu kamalana ylinäyttelemisenä, lienee ollut ohjaajan tarkoitus.
Elokuva on saanut arvoisensa DVD-julkaisun kuvanlaadun ja ääniraidan osalta vaikkakin ääniraidalla olisi ollut hieman enemmän toivomisen varaa tilatoiston suhteen. Luultavasti näemme elokuvasta vielä lisää julkaisuja ja toivottavasti sellainen ilmestyy täällä Pohjolassakin oikein DTS-ääniraidalla varustetun version muodossa.
Kuva
Viimeinen Samurai lähentelee kuvanlaadullaan täydellisyyttä. Anamorfinen 2,40:1 suhteessa esitetty kuva on terävä ja siinä ei esiinny havaittavia virheitä. Mustat kohdat ovat hieman haaleita. Elokuvassa käytetyt tehosteet (savu, sade ja tuli) tietenkin ovat asettaneet omia haasteitaan DVD-siirtoon, mutta ne on onnistuttu selvittämään mainiosti. Lisämateriaalit esitetään vaihtelevilla kuvasuhteilla ja ovat laadultaan erittäin vaihtelevia.
Ääni
Dolby Digital 5.1 -ääniraita on laadultaan hieman keskitason yläpuolella. Yllättävintä ehkä oli, että Japanin (eli Uuden-Seelannin) luonnosta ei juuri ääniä kuulu ja toimintakohtaukset painottuvat yllättävän paljon etukanavien puolelle. Bassoa kutitellaan vain puolittain taistelukohtauksien aikana. Elokuvan lisämateriaali ja kommenttiraita ovat Dolbyn 2.0-muodossa.
Suuri plussa kuuluu soundtrackille, joka on säveltäjämestari Hans Zimmerin käsialaa. Mies on onnistunut luomaan jälleen kerran tunteikkaita ja mahtipontisia sävelmiä elokuvan tapahtumia kuvaamaan. Tämä tulee esiin varsinkin ylipitkissä taistelukohtauksissa, joissa monella säveltäjällä olisi mennyt sormi suuhun jo ensimmäisen kahden minuutin jälkeen, mutta Zimmer onnistuu yllättämään
jatkuvalla ja uudistuvalla scorella. Mahtipontiset kappaleet on sovitettu niin hyvin itse ääniraitaan ja elokuvan tapahtumiin, että
pisteet nousevat siitä roimasti.
Lisämateriaali
Ykköslevyn lisämateriaalina on, koko elokuvan mittainen, ohjaaja Edward Zwickin, mielenkiintoinen ja tietorikas kommenttiraita. Kakkoslevyltä löytyykin sitten loput julkaisun lisämateriaaliherkuttelut.
Tom Cruise: A Warrior's Journey (12:55) kertoo Nathan Algrenin hahmosta, sen ja Tom Cruisen omasta kehityksestä ja motiiveista elokuvassa. Edward Zwick: Director Video Journal (26:16) on ohjaajan videokamera, jossa katsastetaan muutamia kuvauspäiviä, kohtausten valmisteluita, näyttelijöiden valmistautumista ja muutenkin erinäisiä tuotantoprosesseja. Making An Epic: A Conversation With Edward Zwick and Tom Cruise (17:52) on suhteellisen intensiivinen keskustelu Viimeinen samurai -elokuvasta ja sen luomisesta valkokankaalle. History vs. Hollywood: The Last Samurai (22:05) tarkastellaan elokuvan suhdetta varsinaiseen historiaan ja miten yllättävän tarkka se onkaan vaikka itse tarina on fiktiivinen - tosin suuria eroavaisuuksiakin löytyy tietyiltä aihealueilta.
A World of Detail: Production Design with Lilly Kilvert (7:15) kertoo elokuvan tuotantosuunnittelusta ja erityisesti lavastuksesta. Lilly Kilvertille elokuva on kolmas yhteistyöprojekti ohjaaja Edward Zwickin kanssa. Silk and Armor: Costume Design With Ngila Dickson (6:29). Elokuvan pukusuunnittelija, Oscar-voittaja Ngila Dickson, on aiemmin niittänyt mainetta myös Taru sormusten herrasta -elokuvan pukusuunnittelijana. Tässä lisämateriaalissa hän paljastaa miten yksityiskohtaisia hänen luomuksensa jälleen kerran ovat.
Imperial Army Basic Training (5:42). Se, miten lähes viisisataa avustajaa Japanista koulutettiin Uudessa-Seelannissa elokuvan joukkotaistelukohtauksiin, kerrotaan tässä melkein kuusiminuuttisessa pätkässä. From soldier to samurai: the weapons (5:10) kertoo minkälaisia aseita elokuvaan tarvittiin ja miten ne valmistettiin. Bushido: The Way Of The Warrior sisältää samurain kunniasäännön tekstiruutuina.
Deleted Scenes (6:03). Peräti kaksi poistettua kohtausta, jotka saa katsoa läpi myös ohjaajan kommentein varustettuna. Japan premiers (6:54). Kuvamateriaalia Japanin ensi-illoista, yleisön reaktioista ja näyttelijöiden tunteista kun elokuva oli viimein valmis ja esitetty sen ehkä kriittisimmälle yleisölle. Theatrical Trailer (1:09). Lisämateriaalina jokaisella levyllä nykyään aivan turhana lykättävä traileri.
Yhteenveto
Samurai-teema ja Uuden-Seelannin kauniit maisemat ovat elokuvan sielu, jollaisia harvoin tällä mittakaavalla länsimaisessa tuotannossa esitetään. Kyseessä on eräänlainen merkkipaalu elokuvahistoriassa, jota ei kannata jättää väliin. Viimeinen samurai on kunnianosoitus tuon aikakauden Japanin kulttuurille ja samurai-historialle.
Tämä arvostelu on omistettu Ylistaron paapalle, joka siunattiin viimeiseen leposijaansa 6.8.2004. Hänessä kuvastuivat monet bushidon hyveet kuten usko, vilpittömyys, rehellisyys ja vaatimattomuus.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja