Ansioistaan Afganistanissa palkittu sotaveteraani Will Sharp (Yahya Abdul-Mateen II) on pahassa pulassa. Amy-vaimon (Moses Ingram) kokeellinen syöpäleikkaus vaatisi suuremman kasan rahaa, johon pariskunnalla ei ole varaa. Ratkaisua saapuu tarjoamaan Willin kunnoton adoptioveli Danny (Jake Gyllenhaal), ammattirikollinen, jolla on tähtäimessä pankkiryöstö ja siitä palkkiona kymmenien miljoonien dollareiden kertakorvaus. Helppo keikka eskaloituu nopeasti täydeksi katastrofiksi ja pian veljekset ovat kaappaamansa ambulanssin kyydissä, panttivankeinaan ensihoitaja Cam Thompson (Elza González) ja hengenvaarallisesti tulitaistelussa haavoittunut poliisi (Jackson White), perässään jokainen Los Angelesin virkavallan edustaja.
Michael Bay on tullut tunnetuksi ohjaajana, jonka elokuvissa rytisee ja ryskyy koko raha edestä. Esimerkeiksi tehostevyöryistä käyvät hyvin esim. Armageddon (1998) ja Transformers -kvintetti (2007, 2009, 2011, 2014 ja 2017) sekä Netflixissä ensi-iltansa saanut 6 Underground (2019). Mutta osaa mies muutakin kuin polttaa miljoonia dollareita: Pain & Gain (2013) oli mainion sysimusta kidnappausdraama ja 13 Hours (2016) tehokas kuvaus jenkkisotilaista väärässä paikassa väärään aikaan.
Ambulancen pohjana on vuoden 2005 tanskalainen elokuva Laurits Munch-Petersenin ohjaama ja Lars Andreas Pedersenin kanssa kirjoittama Ambulancen, joka kuvattiin hiukan 1990-luvun Dogma-villityksen tapaan tarkkojen sääntöjen mukaan: koko elokuvan on tapahduttava vain yhdessä paikassa (ambulanssissa), tarina on kerrottava reaaliajassa eikä se saa esitellä enempää kuin neljä keskushenkilöä. Näistä oikeastaan mikään ei toistu Bayn uusioversiossa, jonka myötä toimintaohjaaja saa jälleen tykittää täysilaidallisen räjähdyksiä, stuntteja ja liki-piti-tilanteita koko rahan edestä.
Kaikki eivät Bayn hyperkineettistä kuvakieltä ja käsialaa siedä. Äärinopea leikkaus ja painovoimaa alituiseen uhmaavat kamera-ajot voivat saada herkemmät katsojat voimaan pahoin ja hukkaamaan fokuksen, mutta sitä ei sovi kieltäminen, että kun kyseessä on toimintakohtaus, kukaan ei tee sitä niin näyttävän tehokkaasti kuin ansaitusti lempinimensä Bayhem saanut Bay. Ambulance lähtee liikkeelle rivakasti ja on hetkessä yhtä pitkää takaa-ajoa, joka ei kuitenkaan riitä kannattelemaan kokonaisuutta. Käsikirjoitus on tv-maailmassa nakutelleen Chris Fedakin ensimmäinen kokopitkä ja se myös näkyy. Touhu on pääasiallisesti dramaattisilta käänteiltään toimivaa, mutta homma lipsuu aivan liian usein lapselliseen hetulointiin ja huonoihin vitseihin, jotka eivät sovi ajojahtiin alkuunkaan. Henkilöhahmotkin jäävät harmittavan yksiulotteisiksi ja vaikka muutama yllätyskin on joukkoon osattu sekoittaa, pelkkä nasta laudassa kaahaus ei auta, jos tankki on jo valmiiksi tyhjä.
Jake Gyllenhaal tuntuu mieltyneen juuttileffojen lämmityksiin, sillä Ambulance on jo miehen kolmas versiointi tanskalaiselokuvista. Ensimmäinenhän oli Jim Sheridanin ohjaama Brothers, joka pohjasi palkitun Susanne Bierin ohjaamaan vuoden 2004 elokuvaan Brødre ja toinen 2021 Netflixissä tiliä tehnyt upea Syyllinen (The Guilty), jonka Antoine Fuqua ohjasi Gustav Möllerin Den skyldige -elokuvan pohjalta. Gyllenhaalilla on selvästi ollut hauskaa arvaamattoman Dannyn roolissa ja mies irrotteleekin paikoin vallan inspiroituneesti. Aquamanin (2018) avulla tähtimatkansa aloittaneen Yahya Abdul-Mateen II on tuttu myös elokuvista Us (2019), Candyman (2021) ja The Matrix Resurrections (2021), eikä omatunnon omaavan Willin roolikaan huono veto ole, sääli vain, ettei kumpikaan liidi saa työhönsä kässäristä nimeksikään tukea. Hirmusti ei liikkumavaraa ole annettu myöskään viimeksi elokuvassa Godzilla vs. Kong (2021) nähdylle Elza Gonzálezille. Garret Dillahunt on jahtioperaatiota johtava kapteeni Moore, Keir O´Donnell FBI:n agentti Clark ja kymmenistä latinosivarirooleista tuttu A Martinez pahaa jengiänsä johtava Papi.
Ambulance todistaa jälleen kerran faktan, että huonosta käsikirjoituksesta ei saa kovinkaan erikoista elokuvaa, vaikka kuinka paljon irtainta tuhoaisi.
- Kirjaudu sisään lähettääksesi kommentteja